Buitenlanders in Nederland (tekst)

Dit is een platform waar je in het Nederlands kunt praten. Over kunst of politiek maar ook gewoon over het weer of over jezelf. Wees vooral niet bang om fouten te maken!
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Kelz
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Portuguese (Brazil)
Second language: English
Third language: Norwegian

Buitenlanders in Nederland (tekst)

Post by Kelz » Fri Jan 17, 2014 4:31 pm

Ik moest een verhaal over mijzelf als een buitenlander schrijven. Ik moest positieve en negatieve eigenschap van mijn landgenoten en van Nederlanders vertellen.

Mijn naam is Kelly en ik kom uit Brazilië. Ik woon pas vier maanden in Nederland.
Ik kom uit den noordoosten van Brazilië, daar is het weer meestal warm en omdat het aan de zee ligt, hebben we frisse wind.
De Braziliaanse mensen zijn bekend als vrolijk en gastvrij, maar voor Europeaanse mensen dat kan vermoeid worden, want Braziliaanse mensen
zijn lawaaierige. Ik hou niet van lawaai, daarom vind ik Nederland leuk. Nederlander zijn kalm en gezellig. Ze zijn terughoudend en dat ben ik ook,
dus zie ik dat als een positieve eigenschap. Nederlanders werken hard en voor dat hebben ze mijn respect. Nederlanders hebben veel respect voor
andere culturen, maar het lijkt erop dat hun eigen cultuur niet zo belangrijk is. Nederlanders zien niet te patriotten zijn. Ik vind Nederland een
mooie land met een heel mooi cultuur. Ik zou trots zijn als ik Nederlanders was.

Al dank je wel voor uw help :-D
Que seja infinito enquanto dure.
(Vinícius de Morais)

Joke
Retired moderator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch (in progress...)

Re: Buitenlanders in Nederland (tekst)

Post by Joke » Fri Jan 17, 2014 7:32 pm

Kelz wrote:Ik moest een verhaal over mijzelf als een buitenlander schrijven. Ik moest positieve en negatieve eigenschappen van mijn landgenoten en van Nederlanders vertellen.
Welkom op het forum, Kelly!
Je schrijft al heel goed.
Kelz wrote:Mijn naam is Kelly en ik kom uit Brazilië. Ik woon pas vier maanden in Nederland.
Ik kom uit het noordoosten van Brazilië, daar is het weer meestal warm en omdat het aan de zee ligt, hebben we frisse wind.
De Braziliaanse mensen zijn bekend als vrolijk en gastvrij, maar voor Europeaanse mensen kan dat kan vermoeiend worden, want Braziliaanse mensen zijn lawaaierig.
We schrijven geen -e achter een adjectief in zinnen met 'zijn':
- de lawaaierige mensen
- De mensen zijn lawaaierig.

Kelz wrote:Ik hou niet van lawaai, daarom vind ik Nederland leuk. Nederlanders zijn kalm en gezellig. Ze zijn terughoudend en dat ben ik ook,
dus zie ik dat als een positieve eigenschap. Nederlanders werken hard en voor dat daarvoor hebben ze mijn respect.
voor dat --> daarvoor.
Zie ook deze pagina.
Kelz wrote:Nederlanders hebben veel respect voor andere culturen, maar het lijkt erop dat hun eigen cultuur niet zo belangrijk is. Nederlanders zien niet te patriotten zijn. Ik vind Nederland een mooi land met een heel mooie cultuur. Ik zou trots zijn als ik Nederlanders was.
het land - het mooie land - een mooi land - het land is mooi
de cultuur - de mooie cultuur - een mooie cultuur - de cultuur is mooi
Kelz wrote:Alvast dank je wel voor uw je hulp :-D
Let op: gebruik je of u, niet allebei.

helpen - ik help - de hulp

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert » Fri Jan 17, 2014 10:20 pm

Kelz wrote:Nederlanders zien niet te patriotten zijn.
Nederlanders schijnen niet te patriottisch te zijn.
(Integendeel, ze zijn erg patriottisch. :))

Hoelang studeer je al Nederlands?

Kelz
Lid

Post by Kelz » Sat Jan 18, 2014 11:24 am

Joke wrote:
Kelz wrote:Ik moest een verhaal over mijzelf als een buitenlander schrijven. Ik moest positieve en negatieve eigenschappen van mijn landgenoten en van Nederlanders vertellen.
Welkom op het forum, Kelly!
Je schrijft al heel goed.
Kelz wrote:Mijn naam is Kelly en ik kom uit Brazilië. Ik woon pas vier maanden in Nederland.
Ik kom uit het noordoosten van Brazilië, daar is het weer meestal warm en omdat het aan de zee ligt, hebben we frisse wind.
De Braziliaanse mensen zijn bekend als vrolijk en gastvrij, maar voor Europeaanse mensen kan dat kan vermoeiend worden, want Braziliaanse mensen zijn lawaaierig.
We schrijven geen -e achter een adjectief in zinnen met 'zijn':
- de lawaaierige mensen
- De mensen zijn lawaaierig.

Kelz wrote:Ik hou niet van lawaai, daarom vind ik Nederland leuk. Nederlanders zijn kalm en gezellig. Ze zijn terughoudend en dat ben ik ook,
dus zie ik dat als een positieve eigenschap. Nederlanders werken hard en voor dat daarvoor hebben ze mijn respect.
voor dat --> daarvoor.
Zie ook deze pagina.
Kelz wrote:Nederlanders hebben veel respect voor andere culturen, maar het lijkt erop dat hun eigen cultuur niet zo belangrijk is. Nederlanders zien niet te patriotten zijn. Ik vind Nederland een mooi land met een heel mooie cultuur. Ik zou trots zijn als ik Nederlanders was.
het land - het mooie land - een mooi land - het land is mooi
de cultuur - de mooie cultuur - een mooie cultuur - de cultuur is mooi
Kelz wrote:Alvast dank je wel voor uw je hulp :-D
Let op: gebruik je of u, niet allebei.

helpen - ik help - de hulp
Hartelijk bedankt voor je hulp Joke :-D
(Vinícius de Morais)

Kelz
Lid

Post by Kelz » Sat Jan 18, 2014 11:26 am

Bert wrote:

Sinds oktober ga ik naar de Nederlands les.
Dank je wel voor je hulp
(Vinícius de Morais)

Bert
Superlid

Post by Bert » Sat Jan 18, 2014 6:04 pm

Kelz wrote:
Bert wrote:

Sinds oktober ga ik naar de Nederlandse les.
Dank je wel voor je hulp
Graag gedaan. Sinds oktober 2013? Je bent volgens mij al heel bedreven in het Nederlands. Les is een de-woord daarom moet men Nederlandse/Engelse/Franse/Portugese les schrijven.
Naar de les gaan is goed, maar men kan ook een cursus of les volgen: "Maar waarom zou je eigenlijk Engelse les volgen, aangezien je het overal om je heen al hoort?"* Hier kun je ook zien dat er geen lidwoord staat voor Engelse les.

* http://engelslerenonline.com/

Kelz
Lid

Post by Kelz » Sun Jan 19, 2014 3:26 pm

Bert wrote:
Kelz wrote:
Bert wrote:

Sinds oktober ga ik naar de Nederlandse les.
Dank je wel voor je hulp
Graag gedaan. Sinds oktober 2013? Je bent volgens mij al heel bedreven in het Nederlands. Les is een de-woord daarom moet men Nederlandse/Engelse/Franse/Portugese les schrijven.
Naar de les gaan is goed, maar men kan ook een cursus of les volgen: "Maar waarom zou je eigenlijk Engelse les volgen, aangezien je het overal om je heen al hoort?"* Hier kun je ook zien dat er geen lidwoord staat voor Engelse les.

* http://engelslerenonline.com/
Ik wil geen engels les volgen, ik spreek al engels :). Ik heb EN-NL geschreven omdat ik engels begrijp.
that was a misunderstanding :)

Bert
Superlid

Post by Bert » Sun Jan 19, 2014 10:11 pm

:)
Nee, dat was geen 'misunderstanding', alleen maar een voorbeeldzin waarmee ik even wilde demonstreren dat het lidwoord de niet nodig was voor Nederlandse les. Sinds vier maanden gaat Kelly naar Nederlandse les.

Kelz
Lid

Post by Kelz » Mon Jan 20, 2014 7:39 pm

Bert wrote::)
Nee, dat was geen 'misunderstanding', alleen maar een voorbeeldzin waarmee ik even wilde demonstreren dat het lidwoord de niet nodig was voor Nederlandse les. Sinds vier maanden gaat Kelly naar Nederlandse les.
oh ok, nu begrijp ik :)

Dank je wel :-D
(Vinícius de Morais)

Post Reply