Kan je me helpen?

Dit is een platform waar je in het Nederlands kunt praten. Over kunst of politiek maar ook gewoon over het weer of over jezelf. Wees vooral niet bang om fouten te maken!
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

Kan je me helpen?

Post by Shazzy » Fri Apr 04, 2014 11:35 pm

Hoi

Hier is een andere oefening die ik heb gemaakt! Wat denk je?

Les 142
Oefening 21 – Schriftelijk

Schrijf een brief om een snuffelstage te krijgen.
Je hebt in oefening 19 een bedrijf gekozen waar je wel een snuffelstage zou willen lopen. Schrijf een brief naar het bedrijf.

• Schrijf dat je geïnteresseerd bent in een snuffelstage.
• Vraag of een snuffelstage mogelijk is.
• Vertel iets over jezelf en wat voor cursus je nu doet.
• Schrijf waarom je geïnteresseerd bent in een snuffelstage bij dit bedrijf. Geef minstens twee redenen.
• Schrijf (als dat nodig is) op welke afdeling je graag stage zou willen lopen.

Sharon Hadlow
Prof Mekelstraat 72
3132 BD VLAARDINGEN

Vroom en Dreesmann
Molen Straat 78
3782 AZ ROTTERDAM

Betreft: Een snuffelstage
Datum: 4 april, 2014

Grachte heer,

Ik zou graag vragen stellen over een snuffelstage bij uw bedrijf. (how do you say in good Dutch "I am interested in een snuffelstage bij uw bedrijf")?

Is het mogelijk om een snuffelstage bij uw bedrijf te volgen? (kan je ook zeg "te doen"?)

Mijn naam is Sharon en ik ben 24 jaar. Ik ben engelse maar ik heb 2 jaar in Nederland gewoond. Ik spreek engels, goed nederlands en een beetje frans. Ik studeer nederlands bij de universiteit in Rotterdam. Al heb ik de NT2 programma 1 diploma en in september begin ik een cursus voor NT2 programma 2.

Ik wil een snuffelstage bij uw bedrijf volgen. Uw winkels veel verschillende en interessante afdelingen hebben. Mijn vriendin Joke heeft een snuffelstage bij Vroom en Dressmann in Amsterdam gedaan. Zij zei dat de bazen en alle medewerkers waren uitstekend en ze heeft veel geleerd.

Al mogelijk wil ik in de boeken en speeltije afdeling werken.

Bovendien denk ik een snuffelstage in uw bedrijf zal mijn Nederlands verbeteren.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Sharon Hadlow

Bedankt

Shazzy :D

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Kan je me helpen?

Post by ngonyama » Sat Apr 05, 2014 2:39 am

Shazzy wrote:Hoi

Hier is een andere oefening die ik heb gemaakt! Wat denk je?

Les 142
Oefening 21 – Schriftelijk

Schrijf een brief om een snuffelstage te krijgen.
Je hebt in oefening 19 een bedrijf gekozen waar je wel een snuffelstage zou willen lopen. Schrijf een brief naar het bedrijf.

• Schrijf dat je geïnteresseerd bent in een snuffelstage.
• Vraag of een snuffelstage mogelijk is.
• Vertel iets over jezelf en wat voor cursus je nu doet.
• Schrijf waarom je geïnteresseerd bent in een snuffelstage bij dit bedrijf. Geef minstens twee redenen.
• Schrijf (als dat nodig is) op welke afdeling je graag stage zou willen lopen.

Sharon Hadlow
Prof Mekelstraat 72
3132 BD VLAARDINGEN

Vroom en Dreesmann
Molen Straat 78
3782 AZ ROTTERDAM

Betreft: Een snuffelstage
Datum: 4 april, 2014

Grachte heer,

Ik zou graag vragen stellen over een snuffelstage bij uw bedrijf. (how do you say in good Dutch "I am interested in een snuffelstage bij uw bedrijf")?hmm, something like: mijn belangstelling gaat uit naar de mogelijkheid stage te lopen bij uw bedrijf, met name een zgn. snuffelstage.

Is het mogelijk om een snuffelstage bij uw bedrijf te volgen? (kan je ook zeg "te doen" zeggen?) Ik denk het wel, ja.

Mijn naam is Sharon en ik ben 24 jaar. Ik ben Engelse maar ik heb 2 jaar in Nederland gewoond. Ik spreek Engels, goed Nederlands en een beetje Frans. Ik studeer Nederlands bijaan de universiteit invan Rotterdam. Al Ik heb ik al dehet NT2 programma 1 diploma behaald en in september begin ik een cursus voor het NT2 programma 2.

Ik wil graag een snuffelstage bij uw bedrijf volgen, omdat uw winkels veel verschillende en interessante afdelingen hebben. Mijn vriendin Joke heeft een snuffelstage bij Vroom en DressmannDreesman in Amsterdam gedaan. Zij zei dat de bazen en alle medewerkers er waren uitstekend waren en dat ze er heeft veel geleerd had.

AlIndien mogelijk wil ik in de boeken- en speeltije?? afdeling speelgoedafdeling? werken.

Bovendien denk ik dat een snuffelstage in uw bedrijf zal mijn Nederlands zal verbeteren.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

Sharon Hadlow

Bedankt

Be careful with the woord "al". If you start a sentence with it, it is a conjunction that means something like "even though"

Al komt zij van het eiland Wight, toch spreekt ze goed Nederlands - Even though she is from the Isle of Wight, she nevertheless speaks Dutch quite well

Al can also mean "already", but then it is later in the sentence:

Ik ken haar al drie jaar.

A third meaning is the English word "all, everything".

Is dat al?

A fourth, somewhat uncommon, usuage is together with a present participle in a gerund construction:

Al wandelend kwam hij zijn vriend tegen - While walking he ran into his friend.

The word for "if" is als, not al. You can say "Als het mogelijk is ..", or "Indien mogelijk ..". The latter is a bit more formal.

Another point: the conjunction "that" can often be omitted in English: He said (that) he would come. In Dutch you can NOT do that.

Notice the hyphen in boeken- en speelgoedafdeling. The hyphen indicates that the word afdeling applies to both boeken and speelgoed.

Vilmos
Superlid
Country of residence: Netherlands
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by Vilmos » Sat Apr 05, 2014 5:14 pm

In het adres: Molen Straat → Molenstraat

Shazzy
Superlid
Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English
Second language: Dutch

Post by Shazzy » Sat Apr 05, 2014 8:58 pm

Bedankt Ngonyama en ook Vilmos
Thank you for the good explanations especially over "AL" I really appreciate this.

Out of interest could you say "Ik been geinteresserd in een snuffelstage bij uw bedrijf" ?

Bedankt voor alles

Vilmos
Superlid
Country of residence: Netherlands
Third language: Afrikaans
Fourth language: German

Post by Vilmos » Sat Apr 05, 2014 10:20 pm

Als je het goed schrijft wel: Ik ben geïnteresseerd in een snuffelstage bij uw bedrijf. :)

Post Reply