Nederlandse films

Dit is een platform waar je in het Nederlands kunt praten. Over kunst of politiek maar ook gewoon over het weer of over jezelf. Wees vooral niet bang om fouten te maken!
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
flam_ing
Nieuwkomer
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Second language: English

Nederlandse films

Post by flam_ing » Wed Apr 16, 2014 11:23 am

Hoi! :)
Kan je me zeggen waar ik kan leuke nederlandse films online vinden? Of cartoons? Ik wil graag mijn taal verbeteren door kijken naar mijn favoriete cartoons van kindsheid. Ik heb alleen dit -> https://www.youtube.com/watch?v=kkcVOxqFDcM gevonden.

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French

Re: Nederlandse films

Post by BrutallyFrank » Wed Apr 16, 2014 1:51 pm

Zou me wat namen van films kunnen noemen?
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

westwind
Superlid
Mother tongue: Russian

Post by westwind » Fri Apr 25, 2014 7:38 pm

flam_ing wrote:Hoi! :)
Kan je me zeggen waar ik kan leuke nederlandse films online vinden? Of cartoons? Ik wil graag mijn taal verbeteren door kijken naar mijn favoriete cartoons van kindsheid. Ik heb alleen dit -> https://www.youtube.com/watch?v=kkcVOxqFDcM gevonden.
Je kan de taal filmpjes aanpassen naar Nederlands

http://www.wikihow.com/Change-YouTube-Language-Setting
Staatsexamen NT2 programma II
Diploma Houder
thank you DutchGrammar & my warmest regards to all active members

brucenator
Waardevol lid
Country of residence: United States
Mother tongue: English (United States)

Post by brucenator » Tue Jul 12, 2016 12:23 am

Ik hou van Zaai.
https://www.youtube.com/user/ZaaiChannel/videos

Zaai was een serie grappige korte filmpjes met Plien en Bianca die liep van 1998 tot 2003, oorspronkelijk te zien in het programma Villa Achterwerk. Op YouTube in de reacties op aflevering 1 heb ik tekst van de dialoog geplaatst.

Ik vind alle films van Alex van Warmerdam wat raar maar tegelijk ook wel grappig en best wel heel erg goed. Ik wil graag 'Schneider vs Bax' zien, maar op dit moment is het "niet beschikbaar" voor een of andere reden op Netflix. Jammer dat. 'Borgman' gezien! Heel erg leuk. En ik vind 'De Noorderlingen' zijn mooiste film.

BrutallyFrank
Global moderator

Post by BrutallyFrank » Tue Jul 12, 2016 8:18 am

brucenator wrote:Ik hou van Zaai.
https://www.youtube.com/user/ZaaiChannel/videos

Zaai was een serie grappige korte filmpjes met Plien en Bianca die liep van 1998 tot 2003, oorspronkelijk te zien in het programma Villa Achterwerk. Op YouTube in de reacties op aflevering 1 heb ik tekst van de dialoog geplaatst.

Ik vind alle films van Alex van Warmerdam wat raar maar tegelijk ook wel grappig en best wel heel erg goed. Ik wil graag 'Schneider vs Bax' zien, maar op dit moment is het "niet beschikbaar" voor een of andere reden op Netflix. Jammer dat. 'Borgman' gezien! Heel erg leuk. En ik vind 'De Noorderlingen' zijn mooiste film.
Eerlijk gezegd: voor iemand die Nederlands moet leren, is Zaai wel het laatste wat ik zou aanraden. Maar ik ga er maar van uit dat je het niet als referentiepunt neemt.

Van Warmerdam is inderdaad wat sinister in sommige dingen, maar daarmee wel weer grappig op een droogkomische manier. Anders Thomas Jensen maakt films in vergelijkbare trant (Green Butchers, Adam's Apple, Flickering Lights of Election Night). Ben zelf op zoek naar Men & Chicken, maar die is hier nog niet uitgebracht op dvd (binnenkort wel). Deense cinema is sowieso erg populair nu.

'Schneider vs Bax' heb ik twee weken geleden gekocht, maar ik moet 'm nog kijken.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

brucenator
Waardevol lid
Mother tongue: English (United States)

Post by brucenator » Tue Jul 12, 2016 4:39 pm

BrutallyFrank wrote:Eerlijk gezegd: voor iemand die Nederlands moet leren, is Zaai wel het laatste wat ik zou aanraden. Maar ik ga er maar van uit dat je het niet als referentiepunt neemt.
Ja, je bent niet de eerste die dat tegen me heeft gezegd. Zij spreken een apart dialect met bijna geen voltooid deelwoorden en rare woorden zoals vermikje (een handig gereedschapje voor verschillende klusjes) en verkonkelemienen (er een potje van maken), maar ik vind het echt geweldig. Er zijn nog een heleboel spreekwoorden en uitdrukkingen. En minstens één woordspelletje: "Sokkie 2 Kokkie Sokkie." In ieder geval makkelijker te verstaan dan Urker Vissers!

ngonyama
Superlid
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Tue Jul 12, 2016 9:19 pm

Het is een soort Hillbilly-Dutch maar dan nep. :-P

Post Reply