Waarom is U hedendaags een belediging?

Dit is een platform waar je in het Nederlands kunt praten. Over kunst of politiek maar ook gewoon over het weer of over jezelf. Wees vooral niet bang om fouten te maken!
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
RFGFotografie
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German

Waarom is U hedendaags een belediging?

Post by RFGFotografie » Mon Nov 10, 2014 12:17 pm

Geachte mede-forummers,

Na enkele maanden ermee te hebben gezeten en te hebben gezocht naar een plaats om deze vraag te stellen, wil ik u allen deze vraag aan u voorstellen.

Zelf ben ik iemand die uit mijzelf heb geleerd om tegen iedereen U te zeggen. (Mits familie/vrienden). Daarom zeg ik dat dan ook tegen iedereen.
Maar tot mijn grote schok hoor ik elke keer: Je mag jij/je zeggen hoor, ben niet oud. (Of althans iets in die zin).

Nu vraag ik mij toch het volgende af:
- Waarom relativeren mensen U met oud zijn?
- Hoe is dat vroeger gegaan toen U wel NORMAAL was?
- Betekend dit dat de maatschappij daadwerkelijk asocialer word?

Voor mij is U tegenwoordig meer dan respect tonen, het is namelijk ook een manier om mijn slechte Nederlands te verhullen.
Alszijnde ik ben een ramp in de d/t/dt kwestie. Kofschip/Fokschaap helpen niet. Dus U zeggen is een ideale oplossing.

Maar voor nu blijft het bij deze vraag. Hopelijk in het juiste forum gepost. Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

RFGFotografie

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Fourth language: French

Re: Waarom is U hedendaags een belediging?

Post by BrutallyFrank » Wed Nov 12, 2014 12:21 pm

Dat is een goede vraag! Maar of ik een goed antwoord heb, valt nog te bezien ... :wink:

Ik kan me voorstellen dat 'U' zeggen (ik schrijf het ook nog steeds met hoofdletter) gemakkelijk is. Maar ik denk dat het voor de persoon waartegen je 'U' zegt het ongemakkelijk kan aanvoelen. Ik weet nog dat ik tijdens mijn eerste kroegentocht met een jongen was gaan stappen die ook tegen mij 'U' zei. Dat vond ik erg vreemd om zoiets van een leeftijdsgenoot te horen. Maar wat bleek: zijn ouders hadden een eigen zaak en hij kreeg het met de paplepel ingegoten om beleefd te zijn.

Daarnaast denk ik ook dat nog veel mensen hebben geleerd om hun ouders met 'U' aan te spreken. Misschien dat het vanwege die oudere generatie is dat vousvoyeren nog met oud wordt geassocieerd en minder met beleefdheid.
Ook in bedrijven moest men vaak 'meneer' of 'mevrouw' zeggen. Ik weet dat mijn vader ooit eens opbelde naar een vriend. Dat was de zoon van zijn werkgeefster. Toen hij vroeg om Jannie te spreken, kreeg hij meteen een bits antwoord terug: "Meneer Jannie!"
Ik heb het zelf meegemaakt dat het een Belgische leidinggevende in Nederland ook op die manier werd aangesproken. Ik geloof dat België wat dat betreft op de werkvloer die hiërarchie langer in stand heeft gehouden dan in Nederland. Als ik tenminste b.v. de Belgische werknemers in het ziekenhuis in Maastricht mag geloven (en dat is ongeveer 1 op 3!).

Ik denk dat het vooral een overblijfsel uit de zestiger jaren is dat het tutoyeren de boventoon is gaan voeren. Kinderen hoefden niet meer 'U' te zeggen. En sommige ouders lieten zich zelfs bij de voornaam noemen.
Ook op scholen is dat doorgevoerd: in eerste instantie was het nog gewoon 'meester' of 'juf(frouw)'. Daarna mocht men er een naam bij noemen (terwijl dat gewoonlijk alleen maar ter onderscheid werd gebruikt). Dus waar men onder elkaar b.v. over 'meester Rob' sprak, werd dit nu ook de aanspreektitel. En daarna viel zelfs het woord 'meester' helemaal weg.

Bij de militairen ging dat wat langzamer, maar ook daar zag je die instelling komen. Lange haren, baarden/snorren bij dienstplichtige soldaten. Naderhand is de groetplicht de deur uitgegaan. Of daarmee ook een stuk discipline weg is gevallen? Geen idee!
Betekend dit dat de maatschappij daadwerkelijk asocialer word?
Misschien is het wel een 'sign of the times', maar ik denk dat het niet alleen daar in zit. Dat er dingen gebeuren in onze tijd, die ervoor zorgen dat we niet meer naar elkaar omkijken. Een participatiemaatschappij is een leuk idee, maar ik denk wel dat het lang zal duren voordat het zo ver is ... als het al zo is, is het meer een gedwongen participatie (mantelzorg, gebrek aan alternatieven of juist afbraak van bepaalde instituten). En misschien ligt de oorzaak toch in het feit dat we in een kapitalistische maatschappij leven: we willen van alles, maar het mag geen geld kosten.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Waarom is U hedendaags een belediging?

Post by ngonyama » Wed Nov 12, 2014 3:17 pm

Het zal wel weer wat te maken hebben met die andere taal die iedereen verafgoodt, het Engels. Daarin heb je alleen 'you' dus moet U het veld ruimen. Is maar Nederlands. Niet goed genoeg dus.

Post Reply