Blij persoon

Dit is een platform waar je in het Nederlands kunt praten. Over kunst of politiek maar ook gewoon over het weer of over jezelf. Wees vooral niet bang om fouten te maken!
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
Mellifera
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Ukrainian
Second language: Russian
Third language: English
Fourth language: Dutch (Netherlands)

Blij persoon

Post by Mellifera » Tue Jan 05, 2016 12:56 pm

Hi forum,

Waarom zegt/schrijft iedereen "blij persoon"? Het is de persoon. Dus het moet blije persoon zijn.

Is het een uitzondering? Ik kan niks vinden.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Blij persoon

Post by ngonyama » Tue Jan 05, 2016 5:38 pm

Mellifera wrote:Hi forum,

Waarom zegt/schrijft iedereen "blij persoon"? Het is de persoon. Dus het moet blije persoon zijn.

Het gebruik van de buigings-e is vaak een stuk ingewikkelder. Als het bijvoeglijk en het zelfstandig naamwoord een min of meer vaste eenheid vormen blijft de -e achterwege, Bijvoorbeeld:

Het Koninklijk Huis, niet: het koninklijke huis

Of: hij was een Pools schrijver -> niet Poolse
het bijvoeglijk naamwoord -> niet bijvoeglijke

Hoe dat met blij persoon zit begrijp ik ook niet zo. Ik zou eerder 'een blij mens' gezegd hebben. Maar ook daar ontbreekt de -e. Ik vermoed omdat het gevoeld wordt als een bepaald soort, een categorie.

Is het een uitzondering? Ik kan niks vinden.

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Re: Blij persoon

Post by Bert » Tue Jan 05, 2016 9:48 pm

Ik heb zojuist dit gevonden: http://www.quizlet.nl/quiz/347787/ben-j ... w_mobile=1
Romancegirl ziet het dus ook als een bepaald soort, een categorie. Drie duidelijkere voorbeelden: het stoffelijk overschot, het Nederlands elftal en het openbaar vervoer (maar het Nederlandse openbaar vervoer).

Post Reply