taak

Dit is een platform waar je in het Nederlands kunt praten. Over kunst of politiek maar ook gewoon over het weer of over jezelf. Wees vooral niet bang om fouten te maken!
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
helina
Nieuwkomer
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Bulgarian
Second language: Dutch (Flanders)
Third language: Dutch (Flanders)
Fourth language: Basque
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: nothing

taak

Post by helina » Sat Jan 23, 2016 11:23 am

hallo ik had een vraag, maar ik ben aan het twijfelen of deze zinnen wel goed zijn qua opbouw

1/ Een pester wil iemand kwetsen of vernielen, terwijl een plager het als grapje bedoelt, hij/zij wil diegene niet pijn doen
2/Bij pesten is het altijd eenzelfde persoon die je lastig valt of kwetst, terwijl het bij plagen afwisselend is.
3/Pesten duurt veel langer dan plagen. Het duurt soms maandenlang. Plagen duurt daarentegen minder lang en gebeurt niet elke dag.
4/Als je geplaagd word dan vergeet je het snel, maar pesten is traumatiserend. Je blijft erover denken en wil niet meer naar school, omdat je bang bent om weer gepest te worden.
5/De relaties worden na het plagen meteen hervat, terwijl het na pesten moeilijk is om een evenwichtige relatie te vinden.
6/Een pester is iemand die sterker of ouder is dan de gepeste persoon. Bij plagen is niemand de baas en ben je gelijk
zou u kunne verbeteren?

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: taak

Post by ngonyama » Sat Jan 23, 2016 5:12 pm

helina wrote:hallo ik had een vraag, maar ik ben aan het twijfelen of deze zinnen wel goed zijn qua opbouw

1/ Een pester wil iemand kwetsen of vernielen, terwijl een plager het als grapje bedoelt, hij/zij wil diegene niet pijn doen
2/Bij pesten is het altijd eenzelfde persoon die je lastig valt of kwetst, terwijl het bij plagen afwisselend is.
3/Pesten duurt veel langer dan plagen. Het duurt soms maandenlang. Plagen duurt daarentegen minder lang en gebeurt niet elke dag.
4/Als je geplaagd word dan vergeet je het snel, maar pesten is traumatiserend. Je blijft erover denken en wil niet meer naar school, omdat je bang bent om weer gepest te worden.
5/De relaties worden na het plagen meteen hervat, terwijl het na pesten moeilijk is om een evenwichtige relatie te vinden.
6/Een pester is iemand die sterker of ouder is dan de gepeste persoon. Bij plagen is niemand de baas en ben je gelijk
zou u dit kunnen verbeteren?

Er is verder niets fouts. Ik zou sommige dingen wat anders gezegd hebben, maar dat is meer een kwestie van stijl. Het is bijvoorbeeld niet erg gebruikelijk 'diegene' te gebruiken zoals je doet, maar fout is het niet. Meestal wordt diegene gevolgd door die, bijv. hij/zij wil diegene die geplaagd wordt niet pijn doen.

Goed werk! =D>

Post Reply