Spreekbeurt

Dit is een platform waar je in het Nederlands kunt praten. Over kunst of politiek maar ook gewoon over het weer of over jezelf. Wees vooral niet bang om fouten te maken!
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
helina
Nieuwkomer
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Bulgarian
Second language: Dutch (Flanders)
Third language: Dutch (Flanders)
Fourth language: Basque
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: nothing

Spreekbeurt

Post by helina » Sat Feb 13, 2016 4:19 pm

Ik heb problemen met het maken van een samenvatting zou u kunnen kijken of deze zinnen kloppen en of u het verhaal begrijpt?

De verboden kamer

Het boek ‘De verboden kamer’ van Jack Didden, is een jeugdthriller. Het gaat over een jongen Robin. Hij werd een paar dagen geleden in het stedenziekenhuis binnengebracht. Robin heeft geheugenverlies. Hij stond niet op de lijst van vermiste personen, daarom werd er een oproep geplaatst. De volgende dag had zijn oom zich gemeld. Hij heette oom Bert, hij vertelde dat zijn ouders op expeditie waren in Zuid-Amerika. Na het gesprek met de inspecteur mocht Robin mee met zijn oom. De inspecteur had ook verteld dat hij een soort wit poeder en een briefje waarop de nummer D 201 stond bij zich had toen hij bij het stedenziekenhuis werd binnengebracht.
Op zijn nieuwe school ontmoette hij een meisje genaamd Martine, ze gaan samen op zoek naar de waarheid. Ze hadden een plannetje opgesteld om de man te achtervolgen die Robin aan het bespioneren was, maar ze verloren hem uit het oog. De volgende dag werd Martine ontvoerd door de geheime dienst. Ze moest hen vertellen wat ze wist en waarom ze die man achtervolgde, hij was namelijk ook van de geheime dienst. Martine wou niets vertellen, daarom hadden ze ook Robin ontvoerd en bevolen hem te doen wat ze vraagden. Ze brachten Robin naar een aparte kamer. Hij werd vastgemaakt, maar voor ze hem vragen konden stellen klonk er een schot. Ze Gingen snel in de auto zitten en probeerden te ontsnappen, maar verder weg bij de parkeergarage werden ze tegengehouden door de politie. Ook inspecteur De Gouw en Sigrid waren daar. De mannen werden opgepakt en Sigrid vertelde wat de oorzaak was van zijn geheugenverlies. Ze vertelde dat hij op de dag dat hij het groot gast ziekenhuis mocht verlaten nodig naar de wc moest, maar hij verdwaalde. Hij kwam in een kamer terecht waar hij normaal nooit had mogen komen. Daar werd drugs uitgeprobeerd voor het leger. Robin was er getuige van. Toen hij roepend de kamer uitliep, zag de geheime dienst dat hij in de verboden kamer was geweest. Vanaf dat moment had Robin geheugenverlies, hij kon zich niets herinneren van wat er in het verleden is gebeurd. De Geheime dienst zei aan Sigrid dat ze Robin in het oog moesten houden en als hij zich iets herinnerde het meteen aan de geheime dienst moest vertellen. Omdat Sigrid medelijden had, besloot ze om samen te ontsnappen, maar ze was bang dat ze ook buiten het ziekenhuis in het oog werd gehouden. Sigrid vroeg zijn vader om hulp en om de politie op het spoor te brengen stak ze een briefje met de nummer van de kamer D 201 en een zakje met witte poeder in zijn zak. Haar vader zette Robin af bij het stedenziekenhuis. Sigrid vertelde ook dat zijn echte naam helemaal niet Robin Messing is, maar Lex Swarts.

Opblaaskrokodil
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German

Re: Spreekbeurt

Post by Opblaaskrokodil » Mon Mar 28, 2016 6:37 pm

helina wrote:Ik heb problemen met het maken van een samenvatting zou u kunnen kijken of deze zinnen kloppen en of u het verhaal begrijpt?

De verboden kamer

Het boek ‘De verboden kamer’ van Jack Didden is een jeugdthriller. Het gaat over een jongen: Robin. Hij werd een paar dagen geleden in het stedenziekenhuis binnengebracht. Robin had geheugenverlies. Hij stond niet op de lijst van vermiste personen, dus werd er een oproep geplaatst. De volgende dag had zijn oom - Bert - zich gemeld. Hij heette oom Bert, Hij vertelde dat Robins ouders op expeditie waren in Zuid-Amerika. Na een gesprek met een inspecteur mocht Robin mee met zijn oom. De inspecteur had ook verteld dat Robin een soort wit poeder en een briefje, waarop het nummer D 201 stond, bij zich had toen hij bij het stedenziekenhuis werd binnengebracht.
Op zijn nieuwe school ontmoette hij (Robin) een meisje genaamd Martine. Robin en Martine gingen samen op zoek naar de waarheid. Ze hadden een plannetje opgesteld om een man te achtervolgen die Robin aan het bespioneren was, maar ze verloren hem uit het oog. De volgende dag werd Martine ontvoerd door de geheime dienst. Ze moest hen vertellen wat ze wist en waarom ze die man achtervolgde(n), als je het over Martine én Robin hebt. Hij was namelijk ook van de geheime dienst. Martine wou niets vertellen, dus hadden ze ook Robin ontvoerd (ontvoerden ze ook Robin)en ze bevolen hem te doen wat ze vroegen. Ze brachten Robin naar een aparte kamer. Hij werd vastgemaakt (vastgebonden), maar voor ze hem vragen konden stellen klonk er een schot. Ze wie bedoel je? gingen snel in de auto zitten en probeerden te ontsnappen, maar verder weg bij de parkeergarage werden ze tegengehouden door de politie. Ook inspecteur De Gouw en Sigrid waren daar. De mannen werden opgepakt en Sigrid vertelde wat de oorzaak was van Robins geheugenverlies. Ze vertelde dat hij nodig naar de wc moestop de dag dat hij het groot gast ziekenhuis mocht verlaten, maar (dat) hij verdwaalde. Hij kwam in een kamer terecht waar hij normaal nooit had mogen komen. Daar werden drugs uitgeprobeerd (getest) voor het leger. Robin was er getuige van. Toen hij roepend de kamer uitliep (uitrende? het lijkt me dat je niet rustig de kamer uitloopt, al helemaal niet al roepend? Dan zou ik trouwens ook eerder zeggen "toen hij schreeuwend.."), zag de geheime dienst dat hij in de verboden kamer was geweest. Vanaf dat moment had Robin geheugenverlies: hij kon zich niets herinneren van wat er in het verleden was gebeurd. De geheime dienst zei tegen Sigrid dat ze Robin in het oog (in de gaten) moesten houden en als hij zich iets herinnerde ze het meteen aan de geheime dienst moest vertellen. Omdat Sigrid medelijden had (met Robin), besloot ze om samen te ontsnappen, maar ze was bang dat ze ook buiten het ziekenhuis in het oog (in de gaten) werd gehouden. Sigrid vroeg zijn was Sigrid niet een vrouw? vader om hulp en om de politie op het verkeerde spoor te zetten stak ze een briefje met het nummer van de kamer D 201 en een zakje met witte poeder in zijn zak. Haar vader zette Robin af bij het stedenziekenhuis. Sigrid vertelde ook dat Robins echte naam helemaal niet Robin Messing was, maar Lex Swarts.
Ik zou trouwens niet zeggen "Het nummer D 201", aangezien er ook een "D" bijstaat. Ik zou ervan maken: "Een briefje waarop 'D-201' stond..."

Verder qua inhoud: op zich snap ik het verhaal denk ik wel, maar ik heb nog wel wat vragen.
- Lag Robin al in het ziekenhuis vóór het geheugenverlies? Zo ja, waarom lag hij in het ziekenhuis? In je verhaal lijkt het alsof hij wordt binnengebracht omdat hij geheugenverlies heeft, maar later blijkt dat hij dat geheugenverlies pas opliep ín het ziekenhuis.
- Je vertelt dat Robin een gesprek heeft met een inspecteur, is dit inspecteur 'De Gouw' of 'Sigrid'? Zo ja, dan kan je de naam daar ook bij zetten.
- Het is niet helemaal duidelijk wat de rol van de geheime dienst is en wat de rol van het leger is in dit verhaal. Kan je dit toelichten?

Ik vind je soms best uitgebreid vertellen & dan ineens spring je heel wat verder in de tijd. Sommige dingen had je volgens mij beknopter kunnen vertellen. Verder goed samengevat! : )
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :-D
Als jouw tekkel mijn tekkel tackelt, tackelt mijn tekkel jouw tekkel terug

Opblaaskrokodil
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German

Re: Spreekbeurt

Post by Opblaaskrokodil » Mon Mar 28, 2016 6:38 pm

Ohja, nog iets wat ik onduidelijk vond:
Robin is dus alles vergeten? Zelfs zijn echte naam? Hoe gaat dat dan thuis? Zijn zijn ouders in het gehele verhaal niet aanwezig?
Als jouw tekkel mijn tekkel tackelt, tackelt mijn tekkel jouw tekkel terug

Post Reply