Wij/we jij/je in zakelijke teksten

Dit is een platform waar je in het Nederlands kunt praten. Over kunst of politiek maar ook gewoon over het weer of over jezelf. Wees vooral niet bang om fouten te maken!
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
palikala
Waardevol lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Slovak
Second language: English (United States)

Wij/we jij/je in zakelijke teksten

Post by palikala » Thu Jul 07, 2016 11:05 am

Beste mensen,

Ik vraag me af welke vorm van we/wij/je/jij je het best kunt gebruiken in zakelijke teksten, mails en rapporten. Tijdens het schrijven van mijn scriptie heeft mijn taalbuddy al mijn "we" naar "wij" veranderd omdat "wij/jij" officiëler en zakelijker klinkt. Is dat zo? Niet dat ik mijn taalbuddy wil afzeiken :-P ... ik vroeg me het alleen af omdat ik altijd ervan uit ging dat wij/jij alleen de nadruk verandert.

Wat vinden jullie? Is het qua stijl beter om de wij/jij/mij/jouw vormen te gebruiken in een zakelijke tekst?

Dank uuu

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: Wij/we jij/je in zakelijke teksten

Post by BrutallyFrank » Thu Jul 07, 2016 4:56 pm

Ik denk dat je taalbuddy gelijk heeft. In een zakelijke tekst is het wellicht beter om 'wij' te gebruiken. Ik weet niet of dat ook altijd voor 'jij' opgaat. Dat zou ik dan ook per geval bekijken.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Wij/we jij/je in zakelijke teksten

Post by ngonyama » Fri Jul 08, 2016 4:09 am

:cry: Zucht.. Ja, je hebt gelijk hoor, ik zou het ook niet doen. Er wordt namelijk nog altijd op de zwakke vormen neergekeken, alsof ze minderwaardig (Want Latijn heeft dit niet! Dus minderwaardig!) zouden zijn. Terwijl we ze in het Middelnederlands al hadden... Weer zo'n voorbeeld hoe er door bevooroordeelde grammatici met onze taal gebroddeld is.

Post Reply