laatst of laatste

Dit is een platform waar je in het Nederlands kunt praten. Over kunst of politiek maar ook gewoon over het weer of over jezelf. Wees vooral niet bang om fouten te maken!
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
henrie
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

laatst of laatste

Post by henrie » Mon Jan 09, 2017 5:39 pm

Goedemiddag, dit is mijn eerste post hier. Ik heb een interessante vraag. Vandaag had ik een lange discussie met een collega over enkel een 'e'. Ik ben softwareontwikkelaar (en die zijn eigenwijs, ik spreek in ieder geval voor mezelf) en ben bezig met een scherm wat wij de zogenaamde "profielpagina" noemen. Hierop staan je eigen gegevens plus wat gegevens die je mag wijzigen. Eigenlijk vergelijkbaar met "profile" op dit forum. Elke item is voorzien van een "prompt" en een invoerveld. Eén van de items die overigens niet wijzigbaar is is het gegeven "wanneer heeft de gebruiker het meest recent een pagina opgevraagd". Het gaat dus niet om WELK scherm, maar WANNEER dit is gebeurd. Aangezien we prompts zo kort mogelijk willen laten zijn is het altijd een uitdaging om er een te verzinnen die kort is en toch duidelijk maakt wat de betekenis is.

In dit geval hebben we voor het gegeven gekozen voor

- Laatste scherm opgevraagd

echter is er nu een tweedeling want een deel van de mensen vindt dat hier moet staan:

- Laatst scherm opgevraagd

Ik ben erg benieuwd wat jullie hier vinden dat de meest correcte versie is.

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: laatst of laatste

Post by BrutallyFrank » Mon Jan 09, 2017 6:34 pm

Bij 'laatste' heb je het over het scherm zelf. Dus het meest recente scherm. Bij 'laatst' heb je het over de meest recente tijd waarop dat scherm is opgevraagd.

Dus om het gemakkelijker te maken:
1. Laatste scherm (geeft aan wat er is opgevraagd)
2. Laatst opgevraagd (geeft aan wanneer iets is opgevraagd)

Ik denk dus dat je optie twee moet hebben: "Laatst scherm opgevraagd". Je zou, om problemen te voorkomen, kunnen zeggen: "Meest recente opvraag" of zelfs "recentste opvraag".
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Post Reply