Een vraag over een zin

[werkwoorden]
Regular verbs, irregular verbs, auxiliary verbs, compound verbs... When do we use which tense? What about those strange constructions the Dutch use to make a continuous? "Staat" my book on the shelf or "ligt" it? Ask all about Dutch verbs here.
Post Reply
Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: Dutch

Een vraag over een zin

Post by Dolo » Fri May 01, 2015 1:54 pm

Hallo, vandaag lees ik De Telegraaf en ik heb een artikel gevonden waarover nu heb ik een vraag.

Er is een zin in deze artikel:

U had kunnen voorzien dat het traplopen steeds moeilijker zou gaan worden en had hiermee rekening kunnen houden

Vertaalt dat naar Engels: You had been able to predict that going up the stairs would become harder and you could take that into account'?

Ik ben niet zo zeker waarom staat er: 'U had kunnen' en niet: 'U heeft kunnen" en nadien: 'had hiermee' en niet: 'heeft hiermee'

Ik begrijp niet het gebruik van pluperfekt in dit geval. Kunnen jullie dat voor me uitleggen?

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Re: Een vraag over een zin

Post by Bert » Fri May 01, 2015 8:16 pm

Dolo wrote:Hallo, vandaag lees ik De Telegraaf en ik heb een artikel gevonden waarover nu heb ik een vraag.

Er is een zin in deze artikel:

U had kunnen voorzien dat het traplopen steeds moeilijker zou gaan worden en had hiermee rekening kunnen houden

Vertaalt dat naar Engels: You had been able to predict that going up the stairs would become harder and you could take that into account'? Volgens mij is je vertaling correct.

Ik ben niet zo zeker waarom staat er: 'U had kunnen' en niet: 'U heeft kunnen" en nadien: 'had hiermee' en niet: 'heeft hiermee'

Ik begrijp niet het gebruik van pluperfekt in dit geval. Kunnen jullie dat voor me uitleggen?
De oude man besloot in het verleden om een huis te kopen en voor dat tijdstip had hij kunnen voorzien dat het traplopen steeds moeilijker zou gaan worden enz.

Ruud
Waardevol lid
Mother tongue: Dutch (other)

Re: Een vraag over een zin

Post by Ruud » Mon Sep 21, 2015 3:25 pm

Dolo wrote:Hallo, vandaag lees ik De Telegraaf en ik heb een artikel gevonden waarover nu heb ik een vraag.
Verbeterde zin:

Hallo, Ik lees in De Telegraaf (van vandaag) een artikel waarover ik (nu) een vraag heb.

Post Reply