Omringen zijn/worden

[werkwoorden]
Regular verbs, irregular verbs, auxiliary verbs, compound verbs... When do we use which tense? What about those strange constructions the Dutch use to make a continuous? "Staat" my book on the shelf or "ligt" it? Ask all about Dutch verbs here.
Post Reply
Dolo
Superlid
Country of residence: Poland
Mother tongue: Polish
Second language: English
Third language: Dutch

Omringen zijn/worden

Post by Dolo » Tue Jul 07, 2015 3:42 pm

Hallo iedereen, ik heb een vraag over het werkwoord "omringen" en na bekijken van wat voorbeelden ben ik niet zo zeker hoe zou ik het moeten in passief gebruiken.

Er is een voorbeeld:

ENG: Amsterdam is surrounded by the ring road A10
NL: Amsterdam is omringd door de Ringweg A10

Zou het niet 'Amsterdam wordt omringd door de Ringweg A10? Ik denk dat "Amsterdam is omringd door de Ringweg A10" klinkt als een voorbeeld van 'voltooid tegenwoordige tijd', ik bedoel "Amsterdam has been surrounded by thr wing road A10". Kan iemand dat het voor me even uitleggen?

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Omringen zijn/worden

Post by ngonyama » Tue Jul 07, 2015 9:47 pm

Het kan allebei wel, maar grammaticaal is het niet helemaal hetzelfde. "A'dam is omringd" is copula + adjective, net als A'dam is groot of A'dam is mooi.

Het beschrijft een toestand, niet een actie. Deelwoorden kunnen ook als adjectief gebruikt worden.

"A'dam wordt omringd" is een lijdende vorm. Het wordt -overdrachtelijk- ook wel gebruikt om de toestand te beschrijven, maar eigenlijk is het een actie:

A'dam wordt volgend jaar door nog een rondweg omringd, als de plannen tenminste doorgaan.
A'dam werd in de vorige eeuw omringd door een rondweg. Het kostte vele miljoenen en kwam nooit klaar.
A'dam is in de vorige eeuw omringd door een rondweg. Het kostte vele miljoenen, maar het is nu af.

Post Reply