Verschil tussen werkwoorden met gelijkaardige betekenis

[werkwoorden]
Regular verbs, irregular verbs, auxiliary verbs, compound verbs... When do we use which tense? What about those strange constructions the Dutch use to make a continuous? "Staat" my book on the shelf or "ligt" it? Ask all about Dutch verbs here.
Post Reply
Babygrande
Nieuwkomer
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Bulgarian
Second language: English
Third language: German
Fourth language: Dutch

Verschil tussen werkwoorden met gelijkaardige betekenis

Post by Babygrande » Thu Feb 25, 2016 5:06 pm

Hallo!

Eerst verontschuldig ik mij als er een fout in de titel is.

Ik heb eigenlijk twee vragen maar het gaat altijd over wat ik in de titel al geschreven heb. Dus:

Wat zijn de verschillen tussen "verleren"-"afleren" en "uitleggen"-"verklaren". Het woordenboek dat ik gebruik geeft dezelfde betekenis voor beide groepen van werkwoorden - ik bedoel "to unlearn, to forget" voor "verleren"-"afleren" en "to explain" voor "uitleggen"-"verklaren".

Bedankt!

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Fourth language: French

Re: Verschil tussen werkwoorden met gelijkaardige betekenis

Post by BrutallyFrank » Thu Feb 25, 2016 6:05 pm

Verleren is wanneer je iets zo lang niet gedaan hebt, dat je niet meer weet hoe je het moet doen. Afleren is een tamelijk bewust proces waarbij je moet stoppen om bepaalde dingen te doen.

Verleren: vergeten hoe je een instrument moet bespelen, is verleren.
Afleren: stoppen met nagelbijten is een kwestie van afleren.

Verklaren en uitleggen zijn niet zo heel verschillend. Ik denk dat het een koe-dierconstructie is: een verklaring kan een uitleg zijn, maar een uitleg hoeft geen verklaring te zijn.
Ik kan je hier uitleggen wat het verschil is tussen die twee woorden. Maar dat hoeft geen verklaring te zijn. :wink:
Uitleggen wil zeggen dat ik iets op een andere manier probeer te vertellen. Bijvoorbeeld door het op een eenvoudige manier te vertellen.

Verklaren kan twee betekenissen hebben: het kan net zo werken als uitleggen ... dingen verduidelijken. Maar het kan ook anders: bij verklaren kan er ook sprake zijn van een toestand waarbij onduidelijk is wat het verloop is. Om dat duidelijk te krijgen moet men iets verklaren of een verklaring afleggen.

Dus heel kort verklaard/uitgelegd: bij verklaren zit een verborgen element, bij uitleggen gaat het om een versimpeling.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Babygrande
Nieuwkomer
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Bulgarian
Fourth language: Dutch

Re: Verschil tussen werkwoorden met gelijkaardige betekenis

Post by Babygrande » Tue Mar 01, 2016 7:43 pm

Heel goed uitgelegd! Dank u wel! :)

Post Reply