Meerdere grammatica tijden in dezelfde zin.

[werkwoorden]
Regular verbs, irregular verbs, auxiliary verbs, compound verbs... When do we use which tense? What about those strange constructions the Dutch use to make a continuous? "Staat" my book on the shelf or "ligt" it? Ask all about Dutch verbs here.
Post Reply
estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian
Second language: English

Meerdere grammatica tijden in dezelfde zin.

Post by estarling » Fri Sep 30, 2016 2:55 am

Dag allemaal,

Enkele maanden geleden heeft iemand gevraagd als we dezelfde grammaticatijden in een zin moeten gebruiken.
Ik weet niet meer wie dat heeft gevraagd, maar Ik heb voor dat een kort voorbeeld over hoe we meerdere tijden
binnen een ontwikkelde zin kunnen combineren.

(Robin Cook - Risico).
'Ik merk iets dat ik nooit heb ervaren behalve toen ik een kuurtje Prozac deed.'

ik merk – onvoltooid tegenwoordige tijd
Ik heb ervaren –voltooid tegenwoordige tijd
ik deed – onvoltooid verleden tijd.

Zijn er andere regels over zulke combinaties, behalve de gezond verstande logica van de actie?
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Meerdere grammatica tijden in dezelfde zin.

Post by ngonyama » Mon Oct 03, 2016 11:42 pm

estarling wrote:Dag allemaal,

Enkele maanden geleden heeft iemand gevraagd als we dezelfde grammaticatijden in een zin moeten gebruiken.
Ik weet niet meer wie dat heeft gevraagd, maar Ik heb voor dat een kort voorbeeld over hoe we meerdere tijden
binnen een ontwikkelde zin kunnen combineren.

(Robin Cook - Risico).
'Ik merk iets dat ik nooit heb ervaren behalve toen ik een kuurtje Prozac deed.'

ik merk – onvoltooid tegenwoordige tijd
Ik heb ervaren –voltooid tegenwoordige tijd
ik deed – onvoltooid verleden tijd.

Zijn er andere regels over zulke combinaties, behalve de gezond verstande logica van de actie?
Tja een mooie zin vind ik het niet. Na "iets" zou ik bijvoorbeeld eerder "wat" gebruiken en het doet me wat Engels aan, met dat "deed".
Op zich denk ik dat er niets echt fouts aan is. Het is meer een stijlkwestie. De verleden tijd "deed" geeft de indruk van een wat langer durende periode die in verleden zich afspeelde. De voltooide tijd geeft een feit / huidige toestand aan: je bent iemand die zoiets ervaren heeft of niet. De tegenwoordige tijd is dan een beetje vreemd. Ik zou een bijwoord verwachten zoals "nu": ik merk nu iets.

Ik zou eerder zeggen: ik merk nu iets wat ik herken van de Prozac-kuur die ik gedaan heb. O.i.d. Dan houd je alles in de tegenwoordige tijd. Al of niet voltooid. Anders ontvoer je de lezer zo van het ene tijdperk naar het andere. Dat is wat onthechtend.

estarling
Superlid
Country of residence: Romania
Mother tongue: Romanian

Re: Meerdere grammatica tijden in dezelfde zin.

Post by estarling » Tue Oct 04, 2016 8:13 am

Dankuwel Ngonyama.
Ik probeer mijn teksten simpel en duidelijk te houden.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.

Post Reply