prefixen

[werkwoorden]
Regular verbs, irregular verbs, auxiliary verbs, compound verbs... When do we use which tense? What about those strange constructions the Dutch use to make a continuous? "Staat" my book on the shelf or "ligt" it? Ask all about Dutch verbs here.
Post Reply
guiguixx1
Lid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: French
Second language: English
Third language: Dutch (Flanders)
Fourth language: Spanish
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Italian, Esperanto, Portugese, German

prefixen

Post by guiguixx1 » Mon Mar 06, 2017 9:25 pm

Hallo,

Af en toe kom ik werkwoorden tegen die met het prefix "mee" beginnen (zoals "meepraten") waarvan ik de preciese betekenis niet altijd kan raden. Is er misschien een regel of een soort betekenis voor dit prefix? En bestaat er ergens een website waar de verschillende prefixen uitgelegd worden? Ik heb ook altijd problemen met werkwoorden die verschillende prefixen kunnen hebben (zoals uitwisselen, verwisselen, uitkiezen, verkiezen, ...).

Alvast bedankt!

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: prefixen

Post by ngonyama » Tue Mar 07, 2017 1:07 am

guiguixx1 wrote:Hallo,

Af en toe kom ik werkwoorden tegen die met het prefix "mee" beginnen (zoals "meepraten") waarvan ik de preciese betekenis niet altijd kan raden. Is er misschien een regel of een soort betekenis voor dit prefix? En bestaat er ergens een website waar de verschillende prefixen uitgelegd worden? Ik heb ook altijd problemen met werkwoorden die verschillende prefixen kunnen hebben (zoals uitwisselen, verwisselen, uitkiezen, verkiezen, ...).

Alvast bedankt!

Een regel.. hmm,.. niet dat ik weet. Mee komt van mede de adverbiale vorm van met. Het druk meestal iets uit dat "samen" gedaan wordt.

Loop je even mee (samen met mij)?
Dit werd gisteren meegedeeld (we weten het nu samen)
Eet je mee? (Samen met ons?)

Post Reply