Waarom is het klaar-over en geen klaarover?

[spelling en uitspraak]
How do you pronounce 'gezellig'? What is the difference between 'eu' and 'ui'? How do you write...? You can use the phonetic keyboard if you are familiar with phonetic symbols.
[Jan. 12, 2008: due to the forum update, the phonetic keyboard has been temporarily disabled.]
Post Reply
Rick Willemsen
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Waarom is het klaar-over en geen klaarover?

Post by Rick Willemsen » Fri Jan 09, 2015 11:50 am

Hallo,

Sommige woorden blijven lastig... en niet uit te leggen. Ik ben leerkracht van groep 8 en één van de woorden in de Cito Spelling was het woord klaar-overs. Veel, heel veel kinderen hadden het woord als klaarover geschreven, dus zonder een koppelteken.

De kinderen vroegen waarom het dan met een koppelteken moet... en ik kan de regel hiervoor niet vinden. Er is geen uitspraakconflict, het woord klaar is niet een uitzonderingswoord en klaar-overs kan niet worden omgedraaid worden naar overs-klaar. Verder is het geen aardrijkskundige naam.

Is er hier iemand die licht op de zaak kan laten schijnen?

Alvast bedankt,
Rick Willemsen

BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Third language: German
Fourth language: French

Re: Waarom is het klaar-over en geen klaarover?

Post by BrutallyFrank » Fri Jan 09, 2015 5:58 pm

Van oorsprong is het een uitdrukking die door verkeersbrigadiers gebruikt wordt: "Klaar? Over!". Dus het is ontstaan als een samenvoeging van die twee termen. Het groene boekje hanteert inderdaad 'klaar-over', maar het zou me niet verbazen wanneer het binnen afzienbare tijd 'klaarover' zou worden of dat ze naast elkaar worden gebruikt. Ik zou zelf ook de mist in zijn gegaan en 'klaarover' hebben geschreven.

Rare is dat een eufemisme voor een one-night-stand 'klaarover(tje)' wordt genoemd. Zou dat dan ook 'klaar-over(tje)' moeten zijn?
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Waarom is het klaar-over en geen klaarover?

Post by ngonyama » Tue Jan 13, 2015 4:25 am

Ik denk dat het onder "samenkoppeling" valt en dat is inderdaad met een streepje. (Vraag me niet waarom... Die kinderen hebben wat mij betreft gelijk.)

Zie http://woordenlijst.org/leidraad/6/5/

Post Reply