"Twijfels over het ABN"

[spelling en uitspraak]
How do you pronounce 'gezellig'? What is the difference between 'eu' and 'ui'? How do you write...? You can use the phonetic keyboard if you are familiar with phonetic symbols.
[Jan. 12, 2008: due to the forum update, the phonetic keyboard has been temporarily disabled.]
Post Reply
Bieneke
Site Administrator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

"Twijfels over het ABN"

Post by Bieneke » Thu Nov 05, 2015 4:10 pm

Deze vragen ontving ik per e-mail. Ik heb er niet direct een antwoord op, maar ik weet zeker dat er verschillende forumleden zijn die dat wel hebben. ;)
Carlos wrote:Ten eerste zou ik graag weten waarom moeten televisie- en radiopresentatoren hun accent verbergen en ABN spreken. Hebben ze een minderwaardigheidscomplex?
Bijvorbeeld, aan Ivo Niehe kun je niet horen dat hij uit Amsterdam komt en aan Hans van der Togt kun je niet horen dat hij uit Maastricht komt.
Bovendien vind ik dat ABN koel en afstandelijk is en een accent meer persoonlijkheid geeft.

Ten tweede, stuur ik je een video waarin Hans van der Togt een programma aankondigt, kun je horen Limburgse klanken of spreekt hij netjes Nederlands?
https://www.youtube.com/watch?v=MW43l2ZH93A
Bieneke

BrutallyFrank
Global moderator
Third language: German
Fourth language: French

Re: "Twijfels over het ABN"

Post by BrutallyFrank » Thu Nov 05, 2015 5:34 pm

Hij heeft vorige week al een uitgebreid antwoord van mij gekregen ...
Als je het mij vraagt, dan denk ik dat presentatoren hun accent zoveel mogelijk verbergen om voor zoveel mogelijk mensen verstaanbaar te zijn. Iemand die een duidelijk accent heeft, zal moeilijk te verstaan zijn en misschien zelfs ondertiteling nodig hebben. Tenminste ... zo moeilijk doen ze daar in 't Gooi over. Dat geldt trouwens ook tussen België en Nederland. We horen zo weinig andere accenten op tv, dat mensen gewoonweg niet in staat zijn om ze te verstaan.
Daarnaast is er nog iets: taal kon een onderscheid maken. Zo werd in de streek waar ik woon, vroeger veel Frans gesproken. Dat was de taal van de elite. En dialectspreken wordt in heel Nederland nog als minderwaardig beschouwd.
Dat wil niet zeggen dat er geen mensen op tv zijn die dialect spreken, maar ze zijn meer een soort 'freaks'. Ik denk dan b.v. aan Erik Hulzebosch (Overijssel) of Bennie Jolink (Achterhoek). Chantal Janzen (Tegelen) is een Limburgse, maar die heeft heel erg haar best gedaan om haar accent te verbergen. Terwijl Twan Huys (Sevenum) wel zijn tongval heeft behouden. Hoewel deze laatste wel het lijzige praten achterwege laat.
Dat ABN koel en afstandelijk klinkt ... kan ik me voorstellen. En accenten kunnen het spreken levendiger maken. Het rare is dat de accenten die de laatste jaren geaccepteerd worden, vooral uit de Randstad komen. En als mensen klagen over bepaalde presentatoren, valt me dan nauwelijks op: voor mij is het veelal één groep. Ik hoor die verschillen niet, omdat ik er niet mee ben opgegroeid. Maar hier kan ik bijna tot op de kilometer zeggen waar iemand vandaan komt.

Op je tweede vraag kan ik een kort antwoord geven: Hans van der Togt heeft geen Limburgs accent. Ik heb begrepen dat zijn ouders ook geen geboren/getogen Limburgers zijn. Zijn vader werkte voor Heineken en werd in Maastricht gedetacheerd. Maar als protestant in het erg Roomse katholieke Maastricht ... da's niet gemakkelijk. Dus vroeg zijn vader al snel overplaatsing aan en gingen ze in Heemstede wonen. Dus vandaar dat hij zo netjes ABN spreekt.

Filmpje over Nederlandse dialecten: https://www.youtube.com/watch?v=zHmcVjMzS-I
Ik kan Kerkraads verstaan, maar het moeilijke is dat ik zowel in het Duits als Nederlands moet denken.

Wat ik een hele goede (en leuke) site vind, is die van het Meertens Instituut. Vooral de Nederlandse Dialectenbank: http://www.meertens.knaw.nl/ndb/#europa

Groeten,
Frank
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image

Bieneke
Site Administrator

Re: "Twijfels over het ABN"

Post by Bieneke » Fri Nov 06, 2015 3:20 pm

Ah, had ik kunnen weten! :D
Bieneke

Post Reply