Long Vowels in Specific Dutch Verbs

[spelling en uitspraak]
How do you pronounce 'gezellig'? What is the difference between 'eu' and 'ui'? How do you write...? You can use the phonetic keyboard if you are familiar with phonetic symbols.
[Jan. 12, 2008: due to the forum update, the phonetic keyboard has been temporarily disabled.]
Post Reply
lee30bmw
Lid
Country of residence: United States
Mother tongue: English
Second language: Afrikaans
Third language: Dutch
Fourth language: Spanish

Long Vowels in Specific Dutch Verbs

Post by lee30bmw » Tue Feb 23, 2016 10:12 pm

(Voel je vrij om mijn zinnen te corrigeren)

Ik heb een paar Nederlandse werkwoorden gezien die lange klinkers lijken te hebben, maar zijn worden op die manier niet uitgesproken. Een paar voorbeelden:

Pendelen (pen-de-len) - http://forvo.com/word/pendelen/#nl
Mompelen - (mom-pe-len) - http://forvo.com/word/mompelen/#nl

Momenteel kan ik geen meer voorbeelden bedenken, maar ik weet dat er nog veel meer zijn. Het vreemde is dat ik juist hen uit spreek hoewel ik de regels weet. Het probleem is dat ik geen patroon kan vinden om deze uitzondering te uitleggen. Kunnen jullie me helpen?

Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Re: Long Vowels in Specific Dutch Verbs

Post by Bert » Wed Feb 24, 2016 11:03 pm

Volgens mij:
pendelen (pendelde, h. gependeld)
mompelen (mompelde, h. gemompeld)
Bedelen is interessant. Betekenis 1: bedelen (bedelde, h. gebedeld). Betekenis 2: bedelen (bedeelde, h. bedeeld).

ngonyama
Superlid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Fri Feb 26, 2016 5:07 am

béteren vs. betéren
békeren vs. bekéren

Hier is nog meer van die klemtoonlol: https://nl.wiktionary.org/wiki/Categori ... Nederlands

lee30bmw
Lid

Post by lee30bmw » Wed Apr 27, 2016 7:59 am

Hier staat nog een paar woorden:

lawaai (lawáái) - la waai
banaan (banáán) - ba naan

Ik begrijp dat de klemtoon een rol speelt, en ik ben bekend met andere concepten waarin de eerste lettergreep niet benadrukt is (als de voorvoegsels be, er, ge, her, ont, en ver), maar is er een "formule" zodat ik woorden kan identificeren die het patroon niet volgend?

ngonyama
Superlid
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Post by ngonyama » Thu Apr 28, 2016 12:59 am

lee30bmw wrote:Hier staat nog een paar woorden:

lawaai (lawáái) - la waai
banaan (banáán) - ba naan

Ik begrijp dat de klemtoon een rol speelt, en ik ben bekend met andere concepten waarin de eerste lettergreep niet benadrukt is (als de voorvoegsels be, er, ge, her, ont, en ver), maar is er een "formule" zodat ik woorden kan identificeren die het patroon niet volgend
Sjoe,... :? Dat zou ik niet zo een twee drie weten. In de meeste erfwoorden zijn in onbeklemtoonde lettergrepen de klinkers tot schwa afgezwakt.

Beláden
Belópen
Bódems

etc.

Bij voor- en achtervoegsels kun je nog wel volle klinkers zien:

vóórkomen
voorkómen
érgeren - érgernis

Bij samenstellingen zijn er twee (of meer) kernen die ieder een volle klinker of tweeklank kunnen hebben, maar de hoofdklemtoon ligt op het eerste deel

hóófd+ónder+zoek --> hóófdonderzoek.

áánkoop
hóófdaankoop

In zo'n geval zal de /a/ van "aan" in het tweede woord al snel wat korter zijn dan in het eerste woord waar het de klemtoon draagt.

Voor leenwoorden uit vreemde talen kun je van dit soort patronen niet op aan. Banaan is een goed voorbeeld, of nog beter het woord bákbanaan.

Daar ligt de klemtoon op de /ɑ/ van bák, terwijl de twee /a/ klanken van ba- en naan geen klemtoon hebben. Ze worden daarom zwakker -en dus ook vaak korter- uitgesproken. Toch noemen mensen het vaak 'lange aa's' en de /ɑ/ van bak juist 'korte a'. Ze gaan dan zelfs /bɑkba:na:n/ schrijven. Ik heb grote problemen met die benaming en die notatie. Het is erg verwarrend.

lee30bmw
Lid

Post by lee30bmw » Thu May 05, 2016 9:45 pm

Wauw....dat was een geweldige uitleg! Ik heb meer een "analytische geest" dus hou ik veel van begrijpen de regels van grammatica, zelfs al weet ik dat het de snelste manier niet is om talen te leren.

Post Reply