KNS boek? (Kennis van de Nederlandse Samenleving)

NT2 is 'Nederlands als Tweede Taal' or 'Dutch as a second language. 'Inburgering' is 'integration'. Many people who settle in the Netherlands have to do the 'inburgeringsexamen' or 'Staatsexamen NT2'. In this subforum, you can ask questions about this exam. If you have already done the exam, you are warmly invited to share your experience with us!

KNS boek? (Kennis van de Nederlandse Samenleving)

Postby tempre » Tue Apr 14, 2009 9:33 pm

Hoi,

Binnenkort ga ik het inburgering examen doen en ik zoek informatie over het KNS examen. In de boekwinkel selexzy Scheltema heb ik een boek gezien die gaat over het KNS examen maar ik weet niet of het is de KNS examen voor inburgering of misschien een ander KNS examen (bijvoorbeld voor de MVV). Weet iemand waar ik een boek of informatie over het KNS examen voor inburgering kan vinden?

Onlangs heb ik ook een NT 2 deel I examen gedaan maar ik wacht nog steeds voor de uitslag. Dus denk ik dat mijn nederlands niveau voldoende is voor het inbergering examen en ik plan niet zo veel meer nederlands te studieren voor de inburgering (maar later wel). Is dit een goed idee of denk men dat ik meer moet studieren?

bedankt
Last edited by Bieneke on Thu Apr 16, 2009 1:33 pm, edited 2 times in total.
Reason: Titel aangepast
tempre
Lid

Mother tongue: English

Re: KNS boek?

Postby tempre » Wed Apr 15, 2009 10:39 pm

Since it is possible that my dutch was somewhat confusing (hopefully not so much so) let me just translate my request.

Can anyone help me prepare for the inburgering exam by pointing me to study material either online or to books I can buy. In particular I am worried about the KNS exam because I have no idea how to study for that. I have already studied for an NT 2 exam so I think my dutch level is probably good enough but if there are specific exercises geared towards the inburgering material that would be useful. I've found threads here with questions from the other parts of the exam but nothing about the KNS exam (maybe I missed a thread?). Any help would be appreciated as my exam is coming up very soon and I have no idea how to study!

Can anyone who has recently taken the inburgering exam contact me or respond with information regarding how they prepared for the exam.

thanks
tempre
Lid

Re: KNS boek?

Postby Bieneke » Thu Apr 16, 2009 1:32 pm

De afkorting 'KNS' is misschien niet zo bekend. Ik heb de titel van je bericht daarom veranderd ("KNS" => "Kennis van de Nederlandse Samenleving").

Het KNS-examen is voor mensen die naar Nederland willen komen. Als je al in Nederland woont, hoef je dit examen niet te doen. In Nederland kun je kiezen tussen het Inburgeringsexamen en het Staatsexamen NT2. Zie ook viewtopic.php?f=51&t=2144#p13320.

Waarschijnlijk heb je dus geen informatie nodig over het KNS-examen, maar ter informatie:

Je kunt je voor het KNS-examen voorbereiden met het officiële oefenpakket. Als je de informatie uit dit pakket goed hebt bestudeerd, zou je het examen moeten halen. Het pakket kost € 65.

Van de website http://www.naarnederland.nl:

www.naarnederland.nl wrote:Het oefenpakket bestaat uit de volgende onderdelen:

Voor het examenonderdeel Kennis van de Nederlandse Samenleving:
- de film Naar Nederland op dvd of videoband
- een boek met 100 foto’s bij de film
- een audio-cd met 100 vragen bij de foto’s en de antwoorden op die vragen
- alle 100 vragen en antwoorden

www.naarnederland.nl wrote:De film Naar Nederland

De film laat zien hoe de mensen in Nederland leven. Een vriendelijke gids vertelt u in de film over de Nederlandse samenleving. U krijgt informatie over geografie, wonen, politiek, werken, onderwijs en gezondheidszorg. U hoort ook iets over de geschiedenis van Nederland. De gids laat ook het examen op de ambassade zien.
De film kunt u bestellen in de volgende talen: Nederlands, Frans, Engels, Spaans, Portugees, Turks, Koerdisch, Standaard Arabisch, Marokkaans Arabisch, Tarifit/Rif Berber, Chinees, Russisch, Indonesisch, Thai.

www.naarnederland.nl wrote:Het fotoboek en de audio-cd

Het fotoboek en de audio-cd horen bij elkaar. U kunt daarmee het examenonderdeel Kennis van de Nederlandse samenleving voorbereiden. In het fotoboek staan 100 foto’s uit de film ‘Naar Nederland’. Bij elke foto hoort een vraag.
Op de cd staan alle 100 vragen die in het examen gesteld kunnen worden en de antwoorden. Alle vragen en alle antwoorden zijn alleen in het Nederlands. Er zijn géén vertalingen.
Het examen Kennis van de Nederlandse samenleving bestaat uit 2 voorbeeldvragen en 30 vragen. Deze 30 vragen worden geselecteerd uit de 100 vragen op de cd. Als u de cd goed vooraf bestudeert, krijgt u in het examen dus alleen vragen die u al kent.
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Re: KNS boek? (Kennis van de Nederlandse Samenleving)

Postby tempre » Thu Apr 16, 2009 4:43 pm

Hoi Bieneke,

Bedankt voor uw antwoord en uw antrworden aan mijn andere vragen.

Ik bedoel de KNS (kennis van de nederlandse samenleving) deel van het inburgering examen. Als u op deze pagina kijkt:

http://www.inburgeren.nl/inburgeraar/ex ... xamens.asp

zie u dat er een KNS deel van het inburgering examen is. Ik zou graag informatie willen over het examen en hoe ik moet ervoor voorbereiden (is dit een goed gebruik van "ervoor"?) en ook voor de andere delen.

Iemand heeft de boek "Welkom in Nederland" voorgesteld en ik ga er over kijken (is "er over kijken" de juist constructie?). Heeft iemand ervaring met dit boek?

Dus misschien een beter vraag is: hoe kan ik voor het inburgering examen voorbereiden?

Helaas, heb ik maar een week dus ik kan niet in een cursus me inschrijven.

Bedankt!
tempre
Lid

Re: KNS boek? (Kennis van de Nederlandse Samenleving)

Postby Bieneke » Sat Apr 18, 2009 3:24 pm

Ah, nu begrijp ik het.

Als je voor het NT2-Staatsexamen slaagt, hoef je het Inburgeringsexamen niet te doen.

Meer informatie over het onderdeel "Kennis van de Nederlandse Samenleving": http://nuinnederland.mon3aan.nl/

http://nuinnederland.mon3aan.nl/ wrote:U kunt zich met deze website goed voorbereiden op het inburgeringsexamen voor het onderdeel: Kennis van de Nederlandse Samenleving. U vindt op deze website teksten, vragen, internetlinks, video’s en proefexamenvragen. De computer kijkt uw antwoorden na.

Boeken om je op het examen voor te bereiden:

Titel: Welkom in Nederland
Auteur: Marilene Gathier
ISBN: 9046900657
Prijs: ca. € 40
Zie ook: http://www.bruna.nl/boeken/welkom-in-ne ... 9046900659

Titel: Bagage
Auteur: Nelleke Koot
ISBN: 9789046900710
Prijs: ca. € 20
Zie ook: http://www.bruna.nl/boeken/bagage-9789046900710

Zelf heb ik de boeken niet gelezen. Ik hoop dat iemand je iets kan vertellen over de boeken.
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Return to NT2-examen & Inburgering