RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 22nd, 2013, 7:38 am    

brief verbeteren

Een hoekje voor absolute beginners. Hier schrijf je alleen eenvoudige zinnen en over eenvoudige onderwerpen / A corner for absolute beginners. Here, you only write simple phrases and about simple topics.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506

brief verbeteren

Postby ulgen » August 9th, 2009, 7:26 pm

Een gewone dag in de week.Ik woord waker om 10 uur.Ik douchte me,onbeet en kleedde me aan.Dan besteedde ik ongever een tot anderhalf uur aan mijn huiswerk.Daarna deed ik boodschappen.Om 14 uur nam ik de bus naar mijn zus huis.We hadden samen met haar kinderen in de park gespeelddaarna kwamen onze andere twee zussen.Wij zijn samen koffie gedronken en gesproken.Om half zes kwam ik weer thuis.Dan keek ik eerst wat tv dan kookte ik na het eten deed ik de afwas.Daarna leerde ik de les voor de volgende week.Om twalf uur lag ik weer in bed en heb ik een uur boek gelezen.Tensloten ik gesalepen.
ulgen
Nieuwkomer

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Turkish

brief verbeteren

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: brief verbeteren

Postby Nausea » August 9th, 2009, 8:02 pm

Een spatie tussen de zinnen...
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan sporen van belering en ironie bevatten.
Nausea
Moedertaalspreker (native speaker)

Country of residence: Sweden
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: Swedish

Re: brief verbeteren

Postby Bieneke » August 10th, 2009, 4:56 pm

ulgen wrote:Een gewone dag in de week. Ik woord werd wakker om 10 uur.

In de rest van de tekst gebruik je de verleden tijd. Je moet dat ook doen in je eerste zin ('werd' is de verleden tijd van 'word').

ulgen wrote:Ik douchte me, ontbeet en kleedde me aan. Dan Toen besteedde ik ongeveer een tot anderhalf uur aan mijn huiswerk. Daarna deed ik boodschappen. Om 14 uur nam ik de bus naar mijn zus' huis. We hadden samen met haar kinderen in de het park gespeeld. Daarna kwamen onze andere twee zussen. Wij zijn hebben samen koffie gedronken en gesproken. Om half zes kwam ik weer thuis. Toen keek ik eerst wat tv en dan (beter: 'daarna' of 'vervolgens') kookte ik. Na het eten deed ik de afwas. Daarna leerde ik de les voor de volgende week. Om twaalf uur lag ik weer in bed en heb ik een uur een boek gelezen. Tensloten Ten slotte ging ik gesalepen slapen.

Goed gedaan!

Een paar opmerkingen:

1. Als je over het verleden praat, zeg je 'toen' (niet 'dan').

2. "Tenslotte" en "ten slotte" betekenen niet hetzelfde. Je schrijft "ten slotte" als je over het einde spreekt. In jouw zin schreef je over het einde van de dag (of het einde van al je bezigheden). Daarom moet je "ten slotte schrijven.

3. Na een punt (.) of een komma (,) moet je altijd een spatie typen.

Fout: "Ik ga naar bed.Het is tien uur"

Goed: "Ik ga naar bed. Het is tien uur."
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Return to Beginnershoekje