RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 20th, 2013, 6:33 am    

uitspraak van 'zeven'

[spelling en uitspraak]
How do you pronounce 'gezellig'? What is the difference between 'eu' and 'ui'? How do you write...? You can use the phonetic keyboard if you are familiar with phonetic symbols.
[Jan. 12, 2008: due to the forum update, the phonetic keyboard has been temporarily disabled.]

uitspraak van 'zeven'

Postby markmcopc » May 12th, 2009, 9:53 pm

Ik merk dat mensen vaak spreken 'zeven' als 'zeuven' uit in een zeer doelbewuste manier. Is er een verklaring voor het fenomeen? Is het aan een bepaalde gebied gebonden?

I notice that native Dutch speakers frequently and very deliberately pronounce the Dutch word for 7 with an 'eu' sound for the first vowel, instead of an 'e' (as in 'zes'). How did this develop? Do Dutch speakers hear this as a regional difference or, an affectation?

Mark
markmcopc
Waardevol lid

Country of residence: United States
Mother tongue: English (United States)

uitspraak van 'zeven'

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: uitspraak van 'zeven'

Postby Grytolle » May 12th, 2009, 10:40 pm

Dat noemt ontronding, en waarschijnlijk is het een vormvariant die ge in veel delen van het taalgebied kunt terugvinden :)
:-)
Grytolle
Superlid

Country of residence: Belgium
Mother tongue: Swedish
Second language: English

Postby markmcopc » May 13th, 2009, 12:18 am

Grytolle wrote:Dat noemt ontronding, en waarschijnlijk is het een vormvariant die ge in veel delen van het taalgebied kunt terugvinden :)

Dat dergelijke dingen zou gebonden zijn aan het "gebied" van "taal' daar twijfel ik niet aan. :o Waarschijnlijk zou ik beter zeggen "regio", "plek" of "streek" ipv "gebied".
Last edited by markmcopc on May 13th, 2009, 12:27 am, edited 2 times in total.
markmcopc
Waardevol lid

Postby Quetzal » May 13th, 2009, 1:06 am

markmcopc wrote:Ik merk dat mensen vaak spreken 'zeven' als 'zeuven' uitspreken in op een zeer doelbewuste manier. Is er een verklaring voor het fenomeen? Is het aan een bepaalde gebied gebonden?

I notice that native Dutch speakers frequently and very deliberately pronounce the Dutch word for 7 with an 'eu' sound for the first vowel, instead of an 'e' (as in 'zes'). How did this develop? Do Dutch speakers hear this as a regional difference or, an affectation?

Mark

Voor mij is het nogal Randstad-Nederlands, maar de Nederlanders zullen dat beter weten - in elk geval iets uit Nederland, niet uit Vlaanderen. Het heeft denk ik inderdaad ook wel iets met sociale context te maken. Deels is het ook bij bv. het dicteren van telefoonnummers, om de verwarring met negen te vermijden. In het Duits is er iets vergelijkbaars, waarbij "zwei" soms "zwo" wordt om verwarring met "drei" te vermijden.

For me it seems like Dutch from the Randstad (the Amsterdam-Rotterdam-The Hague-Utrecht agglomeration in the west of the Netherlands), but our Dutch members will know that better - it's Dutch from the Netherlands in any case, not Flemish. It probably is linked to social context too, somehow. It also has something to do with e.g. dictating phone numbers, though, to avoid the confusion with "negen". The Germans have something similar where they'll say "zwo" instead of "zwei" to avoid confusion with "drei".
Quetzal
Native speaker & global moderator

Mother tongue: Dutch (Flanders)

Postby markmcopc » May 13th, 2009, 2:49 am

Quetzal wrote:
markmcopc wrote:Ik merk dat mensen vaak spreken 'zeven' als 'zeuven' uitspreken in op een zeer doelbewuste manier. ...

Dank voor je toelichting.

Waarom scheiden wij niet het werkwoord "uitspreken" in dit geval? Ik vraag me af, staat er een accent op het werkwoordelijk deel wanneer het woord wordt in die zin, "uitspraak van een woord", gebruikt?
markmcopc
Waardevol lid

Postby MaxJ » May 13th, 2009, 7:44 am

Quetzal wrote:
markmcopc wrote:Ik merk dat mensen vaak spreken 'zeven' als 'zeuven' uitspreken in op een zeer doelbewuste manier. Is er een verklaring voor het fenomeen? Is het aan een bepaalde gebied gebonden?

Mark

Voor mij is het nogal Randstad-Nederlands, maar de Nederlanders zullen dat beter weten - in elk geval iets uit Nederland, niet uit Vlaanderen. Het heeft denk ik inderdaad ook wel iets met sociale context te maken. Deels is het ook bij bv. het dicteren van telefoonnummers, om de verwarring met negen te vermijden. In het Duits is er iets vergelijkbaars, waarbij "zwei" soms "zwo" wordt om verwarring met "drei" te vermijden.
Oh, zeuven wordt ook gebruikt door oude Apeldoorners en andere mensen van de Veluwe! De jongere generatie zal gewoon zeven zeggen.

Oh, old people from Apeldoorn and the rest of the Veluwe use zeuven too! The younger generation will use zeven.
Sale
2 Hale
1 Betale
MaxJ
Moedertaalspreker (native speaker)

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Postby Bieneke » June 19th, 2009, 2:05 pm

markmcopc wrote:
Quetzal wrote:
markmcopc wrote:Ik merk dat mensen vaak spreken 'zeven' als 'zeuven' uitspreken in op een zeer doelbewuste manier. ...

Dank voor je toelichting.

Waarom scheiden wij niet het werkwoord "uitspreken" in dit geval? Ik vraag me af, staat er een accent op het werkwoordelijk deel wanneer het woord wordt in die zin, "uitspraak van een woord", gebruikt?

Zie viewtopic.php?f=10&t=2726.
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)

Postby Grytolle » June 19th, 2009, 3:54 pm

leunen heeft het trouwens gewonnen van lenen!
:-)
Grytolle
Superlid

Mother tongue: Swedish

twee/vier

Postby Kvasir » November 30th, 2009, 1:28 am

Quetzal wrote: In het Duits is er iets vergelijkbaars, waarbij "zwei" soms "zwo" wordt om verwarring met "drei" te vermijden.

Juist. Weet jullie nou een manier waarop men verwarring van "twee" met "vier" in het NEDERLANDS kan vermijden?
Hier in Utrecht spreken ze "twee" met duidelijke en sterke diftongisering uit, in "vier" wordt vaak "R" in uitspraak weggelaten,en "w" een halfvocaal dikwijls is, zodat
met mijn [tʋe:] willen ze meestal 4 in plaats van bedoelde 2 hamburgers in een eethuis bijvoorbeeld aan me geven.
Hebben jullie iets vergelijkbaars met de Duitse "zwo"?
Kvasir

Return to Spelling & pronunciation