[spelling en uitspraak]
How do you pronounce 'gezellig'? What is the difference between 'eu' and 'ui'? How do you write...? You can use the phonetic keyboard if you are familiar with phonetic symbols.
[Jan. 12, 2008: due to the forum update, the phonetic keyboard has been temporarily disabled.]
by sai83 » September 5th, 2010, 4:41 pm
dag, kan me iemand zeggen hoe het woord "hij" wordt uitgesproken? soms schijnt het te klinken als in "wijn" en soms als een "i" als in "zin". ik heb het gevoel dat het achter werkwoordvormen uitgesproken wordt als volgt: wanneer komt hij? [komtie]
bedankt voor de antwoorden!!
-
sai83
- Waardevol lid
-
- Country of residence: Germany
- Mother tongue: German
- Second language: English
uitspraak van "hij"
Sponsor
Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
-
Sponsor
-
by Quetzal » September 5th, 2010, 4:58 pm
Hij klinkt zoals in "wijn". Maar inderdaad, in minder formele taal kan je, vooral in Nederland, soms "ie" horen na een werkwoord. Dat wordt dan meestal ook gewoon "ie" geschreven (hoewel informele taal natuurlijk meestal niet geschreven wordt).
-

Quetzal
- Native speaker & global moderator
-
- Country of residence: Belgium
- Mother tongue: Dutch (Flanders)
-
by Grytolle » September 6th, 2010, 2:00 pm
sai83 wrote:dag, kan me iemand zeggen hoe het woord "hij" wordt uitgesproken? soms schijnt het te klinken als in "wijn" en soms als een "i" als in "zin". ik heb het gevoel dat het achter werkwoordvormen uitgesproken wordt als volgt: wanneer komt hij? [komtie]
bedankt voor de antwoorden!!
Eigenlijk moet je "zin" niet uitspreken met dezelfde klank als in [komtie] of fiets ([i]), maar zoals in "vis" ([ɪ])
-
Grytolle
- Superlid
-
- Mother tongue: Swedish
-
by sai83 » September 8th, 2010, 8:57 am
kan "hij" achter woorden als "en, maar, als enz." ook worden uitgesproken (kan ook "uit worden gesproken"??) zoals "-ie"? is er een regel voor deze uitspraakmogelijkheden? bv. wat betreft de woordsoort?
-
sai83
- Waardevol lid
-
by andreengels » September 8th, 2010, 11:08 am
sai83 wrote:kan "hij" achter woorden als "en, maar, als enz." ook worden uitgesproken (kan ook "uit worden gesproken"??) zoals "-ie"? is er een regel voor deze uitspraakmogelijkheden? bv. wat betreft de woordsoort?
Dat zijn een paar vragen bij elkaar: 1. De uitspraak van "hij" als "ie" kan in (bijna) elke context. Vaak worden "ie" en het voorgaande woord uitgesproken alsof het één woord is: kan-ie (kan hij) mot-ie (moet hij), as-ie (als hij), heb-ie (heeft hij) of het door jezelf aangegeven 'komtie' 2. "... uit worden gesproken" kan ook 3. Het verschil tussen "hij" en "ie" is niet grammaticaal, maar tussen formeel en informeel taalgebruik. In een discussie in de Tweede Kamer, of bij het voorlezen van een boek zal altijd "hij" gebruikt worden. Als straatjongens onderling zitten te kletsen, zal er meer "ie" dan "hij" voorkomen.
-
andreengels
- Moedertaalspreker (native speaker)
-
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
by Grytolle » September 8th, 2010, 2:14 pm
andreengels wrote:3. Het verschil tussen "hij" en "ie" is niet grammaticaal, maar tussen formeel en informeel taalgebruik. In een discussie in de Tweede Kamer, of bij het voorlezen van een boek zal altijd "hij" gebruikt worden. Als straatjongens onderling zitten te kletsen, zal er meer "ie" dan "hij" voorkomen.
Dus jij zegt bijvoorbeeld "ie is blij"? Anders is er wel degelijk een grammaticaal verschil 
-
Grytolle
- Superlid
-
- Mother tongue: Swedish
-
by Joke » September 8th, 2010, 6:31 pm
Ik denk niet dat Andre dat zegt. Ie wordt eigenlijk nooit aan het begin van een zin gebruikt.
-

Joke
-
-
by sai83 » September 9th, 2010, 9:53 am
in het begin klinkt "ie" ook zeer raar vind ik, hoewel ik geen moedertaler ben.
-
sai83
- Waardevol lid
-
by andreengels » September 10th, 2010, 2:53 pm
Je hebt inderdaad gelijk dat "ie" aan het begin van de zin zeldzaam is, en dat ik daar niet aan gedacht had. "Vrijwel nooit" lijkt me echter ook weer overdreven - je hebt bijvoorbeeld de uitroep "Ie kan!"
Daarnaast beweerde ik sowieso niet dat ik het altijd zeg - mijn eigen taalgebruik is formeler dan dat van de 'gemiddelde Nederlander'.
-
andreengels
- Moedertaalspreker (native speaker)
-
by Joke » September 10th, 2010, 3:37 pm
andreengels wrote:Je hebt bijvoorbeeld de uitroep "Ie kan!"
Bedoel je in reactie op de vraag 'Kan ie?'. Dan zou ik toch echt 'Hij kan!' zeggen. Joke
-

Joke
-
-
Return to Spelling & pronunciation