RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 19th, 2013, 7:18 pm    

Voordringen, voorbijgaan?

Een hoekje voor absolute beginners. Hier schrijf je alleen eenvoudige zinnen en over eenvoudige onderwerpen / A corner for absolute beginners. Here, you only write simple phrases and about simple topics.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506

Postby Moes de Poes » December 22nd, 2010, 4:11 pm

Hallo allemaal,

Als je in een rij in de supermarkt staat, en iemand met veel minder boodschappen dan jou zich achteraan sluit en je de voorrang aan hem wil verlenen, wat kun je zeggen? Bijvoorbeeld: 'U mag eerst, of u mag voorbij gaan' enz.

En wat zeg je als je heel graag wil voordringen in de rij omdat je bijvoorbeeld haast heb?

In het Engels zou ik 'cut in front of someone' zeggen, maar ik weet de juiste Nederlandse uitdrukking niet.

Alvast bedankt.
Moes de Poes
Lid

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Turkish
Second language: English

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: Voordringen, voorbijgaan?

Postby Joke » December 22nd, 2010, 7:16 pm

Moes de Poes wrote:Hallo allemaal,

Als je in een rij in de supermarkt staat, en iemand met veel minder boodschappen dan jij zich achteraan sluit en je de voorrang aan hem voor wil laten verlenen, wat kun je zeggen? Bijvoorbeeld: 'U mag eerst, of u mag voorbij gaan' enz.

En wat zeg je als je heel graag wil voordringen in de rij omdat je bijvoorbeeld haast heb?

In het Engels zou ik 'cut in front of someone' zeggen, maar ik weet de juiste Nederlandse uitdrukking niet.

Alvast bedankt.
Je kunt zeggen: "Gaat u maar voor".

Als je zelf voor wilt gaan, kun je vragen: "Mag ik misschien even voor(gaan), alstublieft?"

Let op de betekenis van de volgende woorden:
voordringen = voorgaan zonder te vragen
Het is niet netjes om voor te dringen als je in de rij bij de kassa staat. Als je haast hebt, kun je vragen of je voor mag gaan.

voorrang verlenen/geven aan iemand (let op! zonder 'de') = iemand voor laten gaan in het verkeer
Je moet altijd voorrang geven aan verkeer van rechts, tenzij je op een voorrangsweg rijdt.

Groetjes,
Joke
Joke
Native speaker & global moderator

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Re: Voordringen, voorbijgaan?

Postby Moes de Poes » December 27th, 2010, 10:12 am

Bedankt, Joke.
Moes de Poes
Lid