RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 20th, 2013, 6:40 am    

Los, vast of met streepje?

[spelling en uitspraak]
How do you pronounce 'gezellig'? What is the difference between 'eu' and 'ui'? How do you write...? You can use the phonetic keyboard if you are familiar with phonetic symbols.
[Jan. 12, 2008: due to the forum update, the phonetic keyboard has been temporarily disabled.]

Postby Raphaël » March 28th, 2011, 1:34 pm

Hallo allemaal,

Één van de dingen waar ik heel veel moeite mee heb zijn, zoals de titel zegt, de woorden die los, vast of met een koppelteken moeten.
Nu zijn er een aantal regels op dit gebied die makkelijk uit je hoofd te leren zijn, zoals klinkerbotsing: video-opname, zo-even en na-apen. Dit soort regels zijn natuurlijk te leren, maar nu is er blijkbaar in 2005 een grote wijziging geweest in de manier van spellen. Deze wijzigingen zorgen voor mij voor veel verwarring wat betreft de woordgroepen, samenstellingen en samenkoppelingen (waarvan ik ook nog niet precies door heb wat deze woorden precies betekenen).

In ieder geval stuitte ik tijdens het leren op de volgende problemen:

- leaseauto - is hier geen sprake van klinkerbotsing, waardoor er een klank ontstaat zoals in team?
- gemeenteambtenaar/gemeente ambtenaar - volgens de 'leaseauto' maakt het niet uit dat er een klinkerbotsing 'ea' is, dus hoe schrijf je dit woord?
- pseudowetenschappelijk, locoburgemeester, prowesters terwijl bijvoorbeeld woorden met niet-, non-, adjunct- en interim- wel een koppelingsteken krijgen volgens de 2005 spelling?

en nog een vraag die een combinatie is van de 'los, vast of streepje'-regeling (of regeling?) en de hoofdletter regels:

- Volgens de 2005 spelling is 'Middelandse Zeegebied' juist gespeld, schrijf je dan ook 'Alpen Gebergte' of 'Golan Hoogte'?

Weet iemand hoe ik het beste dit soort woorden in mijn kop kan stampen, want nu ben ik gewoon de woorden letterlijk aan het leren, er moet toch een betere oplossing zijn? In ieder geval is alle hulp welkom! Bij voorbaat dank!
Raphaël
Nieuwkomer

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: Los, vast of met streepje?

Postby Quetzal » March 28th, 2011, 9:13 pm

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik dat soort speciale woorden een spellingshervorming of twee geleden heb opgegeven (en ik ben nog maar drieëntwintig :P ). Dus over sommige van de dingen die je vraagt heb ik geen idee, en maakt het mij eigenlijk ook weinig uit.

Wat de rest betreft, ik denk inderdaad niet dat "ea" als klinkerbotsing wordt beschouwd, omdat dat in normale Nederlandse spelling geen mogelijkheid tot verwarring geeft. Maar het is waar dat het wat verwarrend is dat in "leaseauto" de ene ea wel een tweeklank is, en de andere niet.

Wat je vraag over het Middellandse Zeegebied betreft, mag je niet vergeten dat het daar om een geografische aanduiding gaat die uit twee woorden bestaat - en het tweede woord wordt mooi aan "gebied" vastgeschreven, zoals het hoort. Dus nee, het is Alpengebergte en Golanhoogte, daar bestaat geen twijfel over. Het is enkel in gevallen als Middellandse Zeegebied dat er verschillende mogelijkheden zijn en dat de taalkundigen er dus een oplossing voor hebben moeten vinden.
Quetzal
Native speaker & global moderator

Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Postby andreengels » March 28th, 2011, 10:03 pm

Raphaël wrote:- leaseauto - is hier geen sprake van klinkerbotsing, waardoor er een klank ontstaat zoals in team?
- gemeenteambtenaar/gemeente ambtenaar - volgens de 'leaseauto' maakt het niet uit dat er een klinkerbotsing 'ea' is, dus hoe schrijf je dit woord?

ea geldt inderdaad niet als klinkerbotsing, dus is het leaseauto en gemeenteambtenaar

- pseudowetenschappelijk, locoburgemeester, prowesters terwijl bijvoorbeeld woorden met niet-, non-, adjunct- en interim- wel een koppelingsteken krijgen volgens de 2005 spelling?

Ik weet ook niet welke regel daar is gebruikt.

- Volgens de 2005 spelling is 'Middelandse Zeegebied' juist gespeld, schrijf je dan ook 'Alpen Gebergte' of 'Golan Hoogte'?

Nee. De spatie in "Middellandse Zeegebied" komt doordat er een spatie in "Middellandse Zee" zit, en daar "gebied" achter geplakt wordt. In die andere twee voorbeelden probeer je een spatie op de 'plakplaats' te zetten, en dat is dus fout.
andreengels
Moedertaalspreker (native speaker)

Postby Joke » March 29th, 2011, 10:46 am

Uitleg van de regels vind je hier en hier.
En hier vind je een overzicht van allerlei situaties met spaties, koppeltekens en apostrofs met een link naar de specifieke uitleg.

Op dit soort vragen kun je trouwens heel vaak een antwoord vinden op http://www.taaladvies.net.

Joke
Joke
Native speaker & global moderator

Postby Raphaël » March 29th, 2011, 4:23 pm

Bedankt voor jullie reacties! Vooral de website van SOS had ik veel aan, een totaal andere benadering dan dat ik gewend was.
Raphaël
Nieuwkomer

Return to Spelling & pronunciation