Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Bert wrote:Dank je wel. Ik onthul liever niet hoeveel keer ik dit geluidsmateriaal beluisterd. Ik heb toch een stom foutje gemaakt: Veel alternatieven ... wordt ... → Veel alternatieven ... worden ... Het moeilijkste woord (ongeachtafgezien van de woorden die ik helemaal niet kon begrijpen) was gebaggerd (baggeren, baggerde, h. gebaggerd).
Ik moet toegeven dat deze taak bijzonder moeilijk was. Daarom vinden jullie in mijn transcriptie zoveel hiaten en fouten. Bovendien klinkt "brandstoffenschaarste" als "handstoffenschaarste", "af te schrijven" als "of te schrijven" enz. Aanvullingen en correcties zijn welkom.
"Dat is een typisch voorbeeld van de extreme koortzichtigheid in, in de politiek. Ik vind ... verkiezingen helemaal niet zo vanzelfsprekend. ... ligt ... mandaat voor deze regering. Het is mogelijk om bijvoorbeeld een gedoogconstructie op te bouwen, nou een heel brede coalitie binnen de Tweede Kamer, maar onmiddelijk ... reactie word gezet, er moet ... verkiezingen komen. Nou waarom? Ik denk dat nou even met ze alle gewoon een paar ... na, en kom dan je met je reactie. ... gewoon, maar zo gewoon is dat dus niet ... was niet nodig geweest ... een boek af te, af te schrijven. U benoemd al China, de klimaatveranderingen, de brandstoffenschaarste, ja, dus, ja. Ik verscheid ook dat u in uw boek, dat u zegt, u neemt als bijvoorbeeld China, daar is een alarm, daar is een ... van groei van optimisme, ja, maar hoe krijg je die omslag hier? Dat is ... China ... die ik vind ... opmerkelijk dat ... China bent, ja, ... de winnaar. De optimisme over de maakbaarheid die gaan, die gaan doen. Ja, als je in, in Europa kijkt, dan wil je constateren dat je, ja, een soort hedonisme hebt gecreëerd."
De kwaliteit van de opname is inderdaad niet erg goed. Er zit veel ruis op. Ik heb soms ook moeite om te horen wat ze precies zeggen, vooral als ze door elkaar gaan praten. De meeste dingen die je hebt verstaan zijn goed.
Bert wrote: Bovendien klinkt [...] "af te schrijven" als "of te schrijven" enz.
Dat komt omdat hij "over te schrijven" zegt.
Hier is wat ik versta:
Bert wrote:"Dat is een typisch voorbeeld van de extreme kortzichtigheid in, in de politiek. Ik vind op dit ogenblik verkiezingen helemaal niet zo vanzelfsprekend. Er (hij zegt: d'r) ligt nog steeds een mandaat voor deze regering. Het is mogelijk om bijvoorbeeld die gedoogconstructie om te bouwen, naar een heel brede coalitie binnen de Tweede Kamer, maar onmiddellijk als een soort Pavlov-reactie wordt gezegd, er moeten verkiezingen komen. Maar waarom? IkHé, denk daar nou even met z'n allen gewoon een paar uur over na, en kom dan je met je reactie. U verpakt daar het woord gewoon in, maar zo gewoon is dat dus niet, anders was 't niet nodig geweest om daar eh, dit boek (of misschien: een dik boek)over te, over te schrijven. U benoemde al China, de klimaatveranderingen, de brandstoffenschaarste, ja, dus, ja. Ik begrijp ook dat u inuit uw boek, dat u zegt, u neemt als bijvoorbeeldneem eens een voorbeeld als China, daar is een alarmelan, daar is een sfeer van groei van optimisme, ja, maar hoe krijg je die omslag hier? Dat is diezelfde onmogelijkheid... China ... die Ik vind het opmerkelijk dat als je in China bent, ja, dat is de sfeer van de winnaar. De optimisme (hij zegt inderdaad de, maar optimisme is een het-woord) over de maakbaarheid die gaanwe gaan ervoor (d'rvoor), we gaan het doen. Ja, als je in, in Europa kijkt, dan moet je constateren dat je, ja, een soort hedonisme hebt gecreëerd."
Dank je wel, Joke. Ik stel het zeer op prijs dat je op dit subforum actief bent. Het volgende bestand zal veel korter en verstaanbaarder zijn. Ik vind dat ik een serieuze achterstand heb op dit gebied ("luisteren"). Daarom upload ik van tijd tot tijd zulke bestanden. Ik hoop dat die (met de bijhorende transcripties) nuttig zijn voor iedereen die Nederlands leert.
Een vraagje, als dat mag. Is 'Ze praten door elkaar' en 'Ze praten door elkaar heen' hetzelfde? Ik denk dat het zoiets betekent als 'Ze praten tegelijkertijd'.
"Het was even wennen voor de selectie van Feyenoord. Een andere training dan anders. De voetbalschoenen gingen gisteren uit en de militaire schoenen aan. De ploeg van Ronald Koeman trainde één dag mee met het leger(rr ). Bijzondere tak van ... sport vanmiddag. De selectie van Feyenoord meldt zich op de Bernhardkazerne voor een militaire training onder leiding van generaal Mart de Kruif. Die ... niet alleen generaal, ook Feyenoordsupporter."
Bert wrote:Dank je wel. Hier is de volgende geluidsfile:
"Het was even wennen voor de selectie van Feyenoord. Een andere training dan anders. De voetbalschoenen gingen gisteren uit en de militaire schoenen aan. De ploeg van Ronald Koeman trainde één dag mee met het leger(rr ). Bijzondere tak van ... sport vanmiddag. De selectie van Feyenoord meldt zich op de Bernhardkazerne voor een militaire training onder leiding van generaal Mart de Kruif. Die ... niet alleen generaal, ook Feyenoordsupporter."
leger.wma
"Wennen" is correct. Then "Bijzonder tafereel ... sport vanmiddag" - I can't make out the word or two words after "tafereel", either. I'd say maybe "na mijn sport vanmiddag", except that that doesn't make much sense in the context. And then in the final sentence "Die is trouwens niet alleen generaal".
'A. Nazeggen. U hoort steeds een zin. Zeg de zin precies na. Wees toch voorzichtig. Mijn mobiel is stuk. Het geld ligt op tafel. Volgens mij is ze gescheiden. Die opmerking viel helemaal verkeerd. Hij heeft verstand van tuinieren. Deze broek staat me niet. Ik heb nooit geld bij me. Het schilderij hangt in ’n museum. De vrouw ruilt haar jurk in voor een andere. Ze heeft in haar nek een afschuwelijk litteken zitten. Vandaag is het zo warm dat de mussen van het dak vallen. B. Korte vragen. U hoort steeds een korte vraag. Geef op elke vraag een kort antwoord. Welke maand komt na augustus? Wat zit er in je portemonnee? Zijn wielen rond of vierkant? Wat smaakt zoet, suiker of zout? Wat doe je met een oven? Wat doe je met je mond? Hoe noem je de vader van je moeder? Is het in de nacht licht of donker? Hoeveel centimeter is een meter? Wat is groter, een boom of een plant? Hoe noem je iemand die groente verkoopt? Welk seizoen komt na de lente? Wat komt uit de kraan? Wat doe je met een vork? C. Nazeggen. U hoort steeds een zin. Zeg de zin precies na. Ik wil je even wat vragen. Ik moet nog snel boodschappen doen. Ik denk dat we naar rechts kunnen. Schoonmaken doe ik niet voor mijn lol. Je zou vandaag een jas aan moeten doen. Kunt mij vertellen hoe laat het is? Ik hoop niet dat het straks gaat regenen. Je zou het wat rustiger aan moeten doen. Ik kom gelukkig nooit te laat op mijn werk. Ik had niet zo laat naar bed moeten gaan. Doe jij de deur op slot als je straks vertrekt? De chirurg wist na de operatie niet wat ie moest zeggen. D. Tegenstellingen. U hoort steeds een woord. U zegt het tegenovergestelde. Leeg. Dood. Buiten. Verboden. Altijd. Staan. Op. Rechts. Niet. Snel. Dit was de toets. De toets is nu klaar.'