Wie ben jij? III

Een hoekje voor absolute beginners. Hier schrijf je alleen eenvoudige zinnen en over eenvoudige onderwerpen / A corner for absolute beginners. Here, you only write simple phrases and about simple topics.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Vicky
Superlid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Kyrgyz
Second language: Russian
Third language: Dutch (Netherlands)
Fourth language: English (Great Britain)
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: een beetje Slowaaks

Post by Vicky » Thu Nov 02, 2006 5:31 pm

Hallo!

Ik denk dat ik moest aan die vragen in het begin antwoorden. Maar geloof ik dat het is nog niet te laat om dit te doen. :-D

Wie ben ik?

Wat is mijn favoriete boek? Of mijn favoriete film? Mijn favoriete muziek?
What is my favourite book? Or my favourite movie? my favourite music?

Mijn favoriete boek is "Tanamera" van Noel Barber. Ik hou van boeken over de Oost-Zuid Azie.
Welke film vind ik leuk? "Sleeping dictionary", "Indochina", "Concubine, My Concubine" .
Ik hou van opera - bijvoorbeeld vind ik "Madam Batterlfy" van Puccini schitterend. Natuurlijk hou ik ook van de allerlei moderne muziek.

Welke taal/talen spreek ik?
Which language(s) do I speak?

Ik spreek Kirgizisch, Russisch, Engels, Nederlands en een beetje Slowaaks

Welk eten vind ik het lekkerst? En wat vind ik echt niet te eten?
Which food do I enjoy most? And what food do I find really unsavoury?

Chinees, Thais, Vietnaams vind ik heerlijk. Ook hou ik van pasta en gerechten van schaal- en schelpdieren (garnalen). Ik zou nooit de ratten en insekten proeven :puke:

Groetjes,

Quantum Toast
Lid
Mother tongue: English

Re: Wie ben jij? III

Post by Quantum Toast » Thu Nov 02, 2006 6:11 pm

1. Wat is je favoriete boek? Of je favoriete film? Je favoriete muziek?
Mijn favoriete boek is (tegenwoordig) The Portable Door, van Tom Holt.
Mijn favoriete film: ik heb echt geen 'favoriete' film, maar ik vind Howl's Moving Castle leuk.
Mijn favoriete muziek: We Are Scientists zijn goed. (Maar zij zijn echt geen wetenschappers. :P )

2. Welke taal/talen spreek je?
Ik spreek Engels (natuurlijk; ik ben Brits), Nederlands, en heel kleine beetjes Spaans, Frans en Duits.

3. Welk eten vind je het lekkerst? En wat vind je echt niet te eten?
Ik hou van pasta, en ik haat vissen.
Deze handtekening is een illusie. Als je het kan lezen, gefeliciteerd!

evilbu
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Post by evilbu » Thu Nov 02, 2006 9:33 pm

Leeuwin wrote: Ik houd ervan allerlei boeken te lezen. Maar mijn favoriete boek van allenalle is 'The Scarlet Pimpernel'. Het is heel dramatisch. Mijn favoriete film is 'Anne of Green Gables' of 'Anne of Avonlee'. Mijn favoriete muziek, hmm... dat is een taailastige vraag, ik luister tenaar allerlei muziek.

Ik speek spreek eEngels. Ik leer nu vlaams/nederland, spaans, en fransVlaams/Nederlands, Spaans en Frans. Ik graag talen te leren. Ik leer graag talen.
wordt vervolgd....
Leeuwin 8)
You made an interesting mistake, you mixed up two things :
Ik leer graag talen. (the correction I proposed.)
Ik hou ervan talen te leren.

Keep it up!

evilbu
Superlid

Post by evilbu » Thu Nov 02, 2006 9:42 pm

Vicky wrote:Hallo!

Ik denk dat ik moest aan op die vragen in het begin moest antwoorden. Maar ik geloof ik dat het is nog niet te laat is om dit te doen. :-D

Mijn favoriete boek is "Tanamera" van Noel Barber. Ik hou van boeken over de Oost-Zuid Azie Zuid-Oost-Azië.
Welke film vind ik leuk? "Sleeping dictionary", "Indochina", "Concubine, My Concubine" .
Ik hou van opera - bijvoorbeeld vind ik "Madam Batterlfy" van Puccini schitterend. Natuurlijk hou ik ook van de allerlei moderne muziek.

Ik spreek Kirgizisch, Russisch, Engels, Nederlands en een beetje SlowaaksSlovaaks.

Chinees, Thais, Vietnaams Vietnamees vind ik heerlijk. Ook hou ik van pasta en gerechten van schaal- en schelpdieren (garnalen). Ik zou nooit de ratten en insekten proeven. :puke:

Groetjes,

Not bad Vicky. We don't often say stuff like "de Canada" or "de Oekraīne" or "de Japan".
We do say "de Balkan", "het Midden-Oosten", "de evenaar", "de Noordzee" and "de Sovjetunie".

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Fri Nov 03, 2006 1:09 am

Quantum Toast wrote:1. Wat is je favoriete boek? Of je favoriete film? Je favoriete muziek?
Mijn favoriete boek is (tegenwoordig) The Portable Door, van Tom Holt.
Mijn favoriete film: ik heb niet echt geen een 'favoriete' film, maar ik vind Howl's Moving Castle leuk.
Ik heb echt geen favoriete film = I really do not have a favourite film
Ik heb niet echt een favoriete film = I do not really have a favourite film
Quantum Toast wrote:Mijn favoriete muziek: We Are Scientists zijn goed. (Maar zij zijn echt geen wetenschappers. :P )

2. Welke taal/talen spreek je?
Ik spreek Engels (natuurlijk; ik ben Brits), Nederlands, en een heel kleine beetjes Spaans, Frans en Duits.
Vuistregel: een verkleinwoord is altijd een 'het-woord'.
Rule of thumb: a diminutive is always a 'het word'.
Quantum Toast wrote:3. Welk eten vind je het lekkerst? En wat vind je echt niet te eten?
Ik hou van pasta, en ik haat vissen vis.
Ik haat vissen = I hate fish (the animals that swim in the sea)
Ik haat vis = I hate fish (for dinner)

Bravo! :-D
Bieneke

Quantum Toast
Lid

Post by Quantum Toast » Fri Nov 03, 2006 1:37 am

Dank je.

And I'd just finished feeling proud that evilbu didn't correct my post... Image

Leeuwin
Superlid

Post by Leeuwin » Fri Nov 03, 2006 3:57 am

Welk eten vind je het lekkerst? En wat vind je echt niet te eten?
Which food do you enjoy most? And what food do you find really unsavoury?

Hoi iedereen,
Hopelijk, ik maak geen fouten in mijn zinnen.

Ik vind pasta, nutella aan brood, allerlei kaas, vis, kip, beef steak, fritten, appleseinjes, apples, ect.. lekker. Ik haat watermoelen en paddestoelen om te eten. Watermoelen en paddesstoelen zijn enige eten dat ik zal niet eten. Ik zal iets anders eten.

Groetjes Leeuwin :D
Be as tough as possible with my sentences. :twisted: I will take up the challenge! :thumbsup:

Bieneke
Site Administrator
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Post by Bieneke » Fri Nov 03, 2006 2:31 pm

Quantum Toast, je bericht was bijna foutloos. ;-)
There were hardly any mistakes in your post.
Leeuwin wrote:Welk eten vind je het lekkerst? En wat vind je echt niet te eten?
Which food do you enjoy most? And what food do you find really unsavoury?

Hoi iedereen,
Hopelijk ik maak maak ik geen fouten in mijn zinnen.

Ik vind pasta, nutella aan op brood, allerlei soorten kaas, vis, kip, beef steak biefstuk, fritten frieten, appleseinjes appelsienen, apples appels, etc.. lekker. Ik haat watermoeloen en eetbare paddenstoelen om te eten. watermoeloen en paddenstoelen zijn het enige eten dat ik zal niet zal zou eten. Ik zal zou iets anders eten.

Groetjes Leeuwin :D
Be as tough as possible with my sentences. :twisted: I will take up the challenge! :thumbsup:
Akkoord! Ik ben heel streng geweest, Leeuwin. :p

In Vlaanderen zeggen we 'appelsienen', maar in Nederland zeggen we 'sinaasappels'.
Bieneke

tspier2
Lid

Post by tspier2 » Mon Nov 06, 2006 4:11 am

Bieneke wrote:Wat is je favoriete boek? Of je favoriete film? Je favoriete muziek?
Mijn favoriete boek is in het Engels "Crime and Punishment", omdat het was heel goed opschrijven. Mijn favoriete film...ik heb één niet. En mijn favoriete muziek...ik zou zeggen: Böhse Onkelz, Megaherz, Eisbrecher, Die Toten Hosen, Die Ärtze, Joachim Witt, Wizo, Rammstein, Wir Sind Helden, Silbermond, Radiopilot, Dunkelwerk, Boudewijn de Groot, De Heideroosjes, Bløf, Ivan Baranov, Aria, Ajattara, en meer.
Bieneke wrote:Welke taal/talen spreek je?
Ik spreek Engels als mijn moedetaal. Ik leer Duits op school, maar meer leer ik zelf. Ik leer Russisch, Afrikaans, en Kroatisch ook.
Bieneke wrote:Welk eten vind je het lekkerst? En wat vind je echt niet te eten?
Voedsel is Voedsel, maar ik vind Kielbasa en Zuurkool lekkerst.

Oprecht,
- Troy 8)

Quetzal
Retired moderator

Post by Quetzal » Mon Nov 06, 2006 8:10 am

Bieneke wrote:
Ik spreek Engels (natuurlijk; ik ben Brits), Nederlands, en een heel kleine beetjes Spaans, Frans en Duits.
He was using the plural, though - hele kleine beetjes would be correct, except of course that we'd use the singular in that sentence in Dutch.

Quantum Toast
Lid

Post by Quantum Toast » Mon Nov 06, 2006 9:15 pm

Quetzal wrote:
Bieneke wrote:
He was using the plural, though - hele kleine beetjes would be correct, except of course that we'd use the singular in that sentence in Dutch.
Well, she corrected that too. I just assumed 'beetje' would need to be plural since I was using it on three languages.

tspier2
Lid

Post by tspier2 » Wed Nov 08, 2006 1:56 am

Heb ik geen Fouten in mijn Bericht gemaakt? :-?

Quetzal
Retired moderator

Post by Quetzal » Wed Nov 08, 2006 5:41 pm

tspier2 wrote: Mijn favoriete boek is in het Engels "Crime and Punishment", omdat het was heel goed opschrijven geschreven was/is. Mijn favoriete film...ik heb één niet er geen. En mijn favoriete muziek...ik zou zeggen: Böhse Onkelz, Megaherz, Eisbrecher, Die Toten Hosen, Die Ärtze, Joachim Witt, Wizo, Rammstein, Wir Sind Helden, Silbermond, Radiopilot, Dunkelwerk, Boudewijn de Groot, De Heideroosjes, Bløf, Ivan Baranov, Aria, Ajattara, en meer.
Ik spreek Engels als mijn moedertaal. Ik leer Duits op school, maar meer leer ik zelf ik doe ook aan zelfstudie. Ik leer ook Russisch, Afrikaans, en Kroatisch ook .
Voedsel is Voedsel, maar ik vind Kielbasa en Zuurkool het lekkerst.

Oprecht (Met) vriendelijke groeten,
- Troy 8)
(Crime and Punishment = Misdaad en Straf).
Did you mean to say that you have no favourite movie? That's how I corrected it, but maybe you meant you can't narrow it down to one...
Small typo in "moedertaal". The "meer leer ik zelf" part is an incorrect word order ("ik leer zelf meer" would be better), but regardless of that it's not really something we'd say, so I replaced it by something more natural-sounding. Alternatively, and perhaps less formal-sounding, you could also go with something like "maar ik studeer het ook thuis op mijn eentje" ("but I also study it on my own at home").
"Voedsel" is a bit formal - I'd go with "eten" instead.
When expressing opinions with a superlative, always use "het": ik vind dit het mooist, het lekkerst, het best, etc. Not really different from English - "I find this the most beautiful".

Finally, while "oprecht" does indeed mean "sincere", it doesn't mean you can literally translate standard phrases like that one. I'd personally go with "(Met) vriendelijke groeten/groetjes" instead.

Quetzal
Retired moderator

Post by Quetzal » Wed Nov 08, 2006 5:43 pm

Oh, and your sig should read: "Wanneer ik een fout maak, zeg het me dan, alsjeblieft/alstublieft." (In the rather informal context of this forum, I'd go with the former).

Post Reply