RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 25th, 2013, 3:31 pm    

getal+een naamwoord in het enkelvoud

[zelfstandig naamwoorden en lidwoorden]
Here you can ask anything about Dutch articles ('de', 'het', 'een'), how to make plural nouns, how to make nouns small (diminutives), compound nouns, and everything else related to nouns and articles.

Postby ivanka » June 11th, 2007, 9:43 pm

Als er sprake is van deze combinatie (getal+een naamwoord in het enkelvoud) ben ik altijd in de war. Ik weet dat ik 25 JAAR (en niet jarEN) of 12 KILO (en niet KILO's) moet zeggen, maar het is niet zo met de andere soortgelijke woorden. Het woord "maand" bijvoorbeeld moet in dit geval in het meervoud zijn (25 maanden dus). Is er een regel die bepaalt in welke situaties een naamwoord achter het getal in het enkelvoud gezet moet worden?
ivanka
Nieuwkomer

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: getal+een naamwoord in het enkelvoud

Postby Quetzal » June 11th, 2007, 9:59 pm

ivanka wrote:Als er sprake is van deze combinatie (getal+een naamwoord in het enkelvoud) ben ik altijd in de war. Ik weet dat ik 25 JAAR (en niet jarEN) of 12 KILO (en niet KILO's) moet zeggen, maar het is niet zo met de andere soortgelijke woorden. Het woord "maand" bijvoorbeeld moet in dit geval in het meervoud zijn (25 maanden dus). Is er een regel die bepaalt in welke situaties een naamwoord achter het getal in het enkelvoud gezet moet worden?

In principe is het in het meervoud. Uitzonderingen zijn allerlei maten (kilo, meter, liter, karaat,...) en inderdaad ook "jaar" en "uur" (maar niet seconde, minuut, dag, maand, eeuw). Verder ook nog "man" (in de betekenis van een aantal mensen: "zeshonderd man", maar niet in de gewone betekenis van een mannelijke mens: "drie mannen"). Vermoedelijk nog wel een paar andere woorden...

Merk op dat die uitzonderingen *wel* in het meervoud staan na bvb. het woord "enkele".
Quetzal
Native speaker & global moderator

Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Postby Ome Jorge » June 11th, 2007, 10:10 pm

Hoi Ivanka,

Ik weet niet of er een regel voor is, maar wanneer het gaat om een eenheid van iets, dan blijft het enkelvoud.

Eenheid van lengte:  5 meter , 20 werst
Eenheid van tijd: 5 jaar   en 3 uur ( minuut, dag, week en maand zijn uitzonderingen)
Eenheid van inhoud: 5 liter
Eenheid van gewicht: 4 pond, 1 ton, 1 ons, 15 gram, 2 mud
Eenheid van oppervlakte: 10 are, 20 hectare
Maar ook: drie paar schoenen

Ik denk dat de uitzonderingen alleen minuut, dag, week en maand zijn. Ik vrees dat je dit uit je hoofd moet leren.

Groet,

OJ
Ome Jorge
Moedertaalspreker (native speaker)

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Postby ivanka » June 12th, 2007, 4:40 pm

Bedankt voor de antwoorden!
Ik wilde ook iets anders vragen dat meer praktisch is, om zo te zeggen.
Wat moet ik doen met de naamwoorden als wijn, koffie, bier, water enzovoort?
In het Engels worden ze "uncountable nouns" genoemd, en dat betekent dat ze geen meervoud hebben. Als ik toch wil zeggen dat ik er een bepaalde hoeveelheid van nodig heb, zeg ik altijd zoiets als: "two glasses of water/beer" of "two cups of coffie/tea" (dus de naamwoorden die de hoeveelheid aantonen zijn wel in het meervoud).

Hoe zit dat in het Nederlands? Mag ik gewoon zeggen: drie koffie, twee wijn, vier cappuccino of moet ik ook kopjes en glaasjes gebruiken? En wat doe ik als er meer dan een glas wijn is? Zeg ik dan "twee GLAASJES wijn/bier" en "drie KOPJES koffie/thee"?
ivanka
Nieuwkomer

Postby Quetzal » June 12th, 2007, 5:29 pm

ivanka wrote:Bedankt voor de antwoorden!
Ik wilde ook iets anders vragen dat meer praktisch is, om zo te zeggen.
Wat moet ik doen met de naamwoorden als wijn, koffie, bier, water enzovoort?
In het Engels worden ze "uncountable nouns" genoemd, en dat betekent dat ze geen meervoud hebben. Als ik toch wil zeggen dat ik er een bepaalde hoeveelheid van nodig heb, zeg ik altijd zoiets als: "two glasses of water/beer" of "two cups of coffie/tea" (dus de naamwoorden die de hoeveelheid aantonen zijn wel in het meervoud).

Hoe zit dat in het Nederlands? Mag ik gewoon zeggen: drie koffie, twee wijn, vier cappuccino of moet ik ook kopjes en glaasjes gebruiken? En wat doe ik als er meer dan een glas wijn is? Zeg ik dan "twee GLAASJES wijn/bier" en "drie KOPJES koffie/thee"?

Normaal gezien is het zoals in het Engels. In restaurants or bars, when ordering, simply "drie koffie" or "vier wijn" is possible, but technically it's incorrect.
En je mag ook de gewone meervouden gebruiken... :P Zeker voor wijn/bier is "glaasje" vrij belachelijk.
Quetzal
Native speaker & global moderator

Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Return to Nouns & articles