Hoi,
Lieve mensen... is er iemand die kan 3 oefeningen voor me controleren?
Oefening 1.
Schrijf een briefje aan school.
Je dochter van vijftien, Anouschka, was gisteren ziek. Zij kon niet naar school gaan. Schrijf ook op welke daum zij ziek was.
Geachte meneer/mevrouw
Gisteren (15.04.2016) mijn dochter Anouschka Pit is ziek geworden en zij was niet op school aanwezig. Zij zal thuis blijven tot het einde van de week. Volgende week zal zij weer op school aanwezig zijn.
Met vriendelijke groet,
Zwarte Pit
Oefening 2
Schrijf een contactadvertentie.
Een goede vriend of vriendin van je is alleen, maar wil graag een relatie. Schrijf een contactadvertentie voor hem of haar.
Aantrekkelijke, blonde vrouw (28)
zoekt eerlijke man voor seriuze relatie.
Ik houd van koken, reizen en wandelen.
Ben jij de man die ik zoek? Schrijf me!
Oefening 3
Schrijf een tekst over je eigen opa en/of oma. (niveau A2)
Toen ik jonger was woonde ik met mijn familie in Poznan. Mijn opa en oma woonden altijd vlakbij ons. Ik en mij zus gingen vaak naar ze toe. Ze woonden in een groote huis met een mooie tuin. Met mijn oma bakten we altijd iets lekkers voor de hele familie. Met mijn opa reisden we vaak met de trein naar andere groote steden. We gingen dan naar de museum of tentonstelling. Mijn opa is nu 89 en houdt nog steeds van reizen. Mijn oma is 88 en maakt nog steeds lekkerste gebaken.
Alvast bedankt
Help plz :)
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
-
- Lid
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Polish
- Second language: English
- Third language: Dutch (Netherlands)
-
- Superlid
- Country of residence: Romania
- Mother tongue: Romanian
Re: Help plz :)
Hallo,
In het derde huiswerk heb je te veel de onvoltooid verleden tijd gebruikt,
ook 'wonen' is te vaak aanwezig in zo een kort tekst. Mijn mening.
Succes!
In het derde huiswerk heb je te veel de onvoltooid verleden tijd gebruikt,
Succes!
Last edited by estarling on Sat May 07, 2016 6:57 pm, edited 2 times in total.
***** De onderlijning van fouten en de kritiek over deze tekst zijn welkom.
-
- Superlid
- Country of residence: United States
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Third language: German
- Fourth language: French
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa
Als je een verhaal vertelt, is de onvoltooid verleden tijd prima.Nederlandsismoeilijk wrote:Hoi,
Lieve mensen... is er iemand die kan 3 oefeningen voor me controleren?
Oefening 1.
Schrijf een briefje aan school.
Je dochter van vijftien, Anouschka, was gisteren ziek. Zij kon niet naar school gaan. Schrijf ook op welke daum zij ziek was.
Geachte meneer/mevrouw
Gisteren (15.04.2016) is mijn dochter Anouschka Pitisziek geworden en was zijwasniet op school aanwezig. Zij zalthuis blijventot het einde van de week thuis blijven. Volgende week zal zij weer op school aanwezig zijn.
Met vriendelijke groet,
Zwarte Pit
Pas op met woordvolgorde. Als je woorden als "gisteren" voorop zet krijg je inversie:
Ik zag gisteren een huis
Gisteren zag ik een huis
Oefening 2
Schrijf een contactadvertentie.
Een goede vriend of vriendin van je is alleen, maar wil graag een relatie. Schrijf een contactadvertentie voor hem of haar.
Aantrekkelijke, blonde vrouw (28)
zoekt eerlijke man voor serieuze relatie.
Ik houd van koken, reizen en wandelen.
Ben jij de man die ik zoek? Schrijf me!
Oefening 3
Schrijf een tekst over je eigen opa en/of oma. (niveau A2)
Toen ik jonger was woonde ik met mijn familie in Poznan , vlak bij mijn opa en omawoonden altijd vlakbij ons.Ik enmijMijn zus en ik gingen vaak naar ze toe. Ze woonden in een grootehuis met een mooie tuin. Met mijn oma bakten we altijd iets lekkers voor de hele familie. Met mijn opa reisden we vaak met de trein naar anderegrootegrote steden. We gingen dan naardehet museum of een tentoonstelling. Mijn opa is nu 89 en houdt nog steeds van reizen. Mijn oma is 88 en maakt nog steeds het lekkerste gebaken.
Alvast bedankt
Het woord "het gebak" is een collectief woord en het heeft geen meervoud.
Het adjectief groot heeft een [o] klank. In de verbogen vorm wordt dat met één "o" geschreven: grote, omdat de eerste lettergreep daarvan open is gro-te. Zonder de uitgang schrijf je twee "o"': groot.
Er is ook een woord grot (en: cave pl: jaskinia) dat heeft een [ɔ] klank. In het meervoud moet je daarvan de "t" verdubbelen om de lettergreep gesloten te houden: grot-ten.
In het algemeen betekent een enkele "o" een [o]-klank in een open en een [ɔ]-klank in een gesloten lettergreep. Wil je de andere klank aanduiden verdubbel je ofwel de klinker ofwel de medeklinker. Dit geldt ook voor andere klinkers zoals de "a". Het meervoud van gebak zou dus gebakken moeten zijn, niet gebaken. Het woord gebakken bestaat wel, maar het is het participium van bakken: ik heb gebakken.
Vlakbij is een bijwoord: hij woont vlakbij
Als voorzetsel gebruikt, wordt het twee aparte woorden: hij woont vlak bij het museum
(Nederlandse spelling is best moeilijk op dat punt en veel mensen doen dat fout.)
Last edited by ngonyama on Thu Mar 31, 2016 8:09 am, edited 1 time in total.
-
- Superlid
- Country of residence: United States
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Third language: German
- Fourth language: French
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa
estarling wrote:Hallo,
Indehet derde huiswerkgebruikteheb je te veel de onvoltooid verleden tijd gebruikt,
En nee, daar ben ik het niet mee eens. In een verhaal over het verleden gebruik je die tijd namelijk juist wel. Grappig dat je zelf hier de ovt gebruikt, terwijl we daar juist de vtt zouden gebruiken: je maakt een uitspraak in het heden over een eigenschap van haar werk. Dat wordt gewoonlijk in de voltooide tijd gedaan.
Daar ben ik het wel mee eens. Dat is echter meer een stylistische zaak, niet een fout in de taal, de grammatica of de woordvolgorde.
Succes!