hulpwerkwoord zijn en koppelwerkwoord

[werkwoorden]
Regular verbs, irregular verbs, auxiliary verbs, compound verbs... When do we use which tense? What about those strange constructions the Dutch use to make a continuous? "Staat" my book on the shelf or "ligt" it? Ask all about Dutch verbs here.
Post Reply
592521040
Nieuwkomer
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Mandarin
Second language: Dutch (Netherlands)
Third language: English
Fourth language: French

hulpwerkwoord zijn en koppelwerkwoord

Post by 592521040 »

Op de website van Dutchgrammer.com staat dat alle voltooid deelwoorden van koppelwerkwoorden gebruiken we zijn als hulpwerkwoord, maar dat is voor redelijk veel koppelwerkwoorden niet het geval(Ik bedoel de 'gewone koppelwerkwoorden' en geen overgankelijk koppelwerkwoorden). Zoals schijnen, dunken, heten, lijken.
(https://www.dutchgrammar.com/nl/?n=Verbs.au04)
Ik vraag me af hoe dat komt?

Alvast bedankt.
Bieneke
Site Administrator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Re: hulpwerkwoord zijn en koppelwerkwoord

Post by Bieneke »

Die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. 'Schijnen', 'dunken', 'heten' en 'lijken' kunnen als koppelwerkwoorden worden gebruikt, maar dat hoeft niet. Wanneer ze niet als koppelwerkwoord worden gebruikt, combineren we het voltooid deelwoord met 'hebben'. Als koppelwerkwoord krijgen ze in de voltooide tijd het hulpwerkwoord 'zijn'. Tenminste, als we ze überhaupt in de voltooide tijd zetten. 'Heten', 'dunken', 'schijnen' en 'lijken' gebruiken we eigenlijk zelden in de voltooide tijd.
Koppelwerkwoord:

Het heet een bijzondere stad (te zijn)

Het schijnt ongezond (te zijn).

Een fiets dunkt me het gezondste vervoermiddel (te zijn).

Ze lijkt familie (te zijn)

Deze zinnen zouden we nooit in de voltooide tijd zetten. (Deden we dat wel, kregen we deze ongebruikelijke zinnen: "Het is een bijzondere stad geheten", "Het is ongezond geschenen", "Een fiets is me het gezondste vervoermiddel gedunkt", en "Ze is familie geleken").

Geen koppelwerkwoord:

Hij heet Teun. / Hij heeft Teun geheten.

De zon schijnt fel. / De zon heeft fel geschenen.

Ze lijkt op haar moeder. / Ze heeft op haar moeder geleken.

Ik zal de tekst op https://www.dutchgrammar.com/en/?n=Verbs.Au04 aanpassen. Het begrip 'koppelwerkwoord' is voor de uitleg niet zo belangrijk, maar wel verwarrend.

Groet,

Bieneke
Bieneke
Post Reply