passief

Here, you can discuss all grammar-related topics. If you are not sure in which subforum you should post your question, post it anyway and the moderators will move it to the right place.
Post Reply
Femkee88
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Polish
Second language: Dutch (Netherlands)
Third language: English (Great Britain)

passief

Post by Femkee88 »

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen waarom in deze zinnen geen onderwerp is ? ( of zie ik het niet ;-))

1) In dit restaurant kan ook vegetarisch gegeten worden.
2) In Nederlandse restaurants en cafés mag niet gerookt worden.
Deze zinnen staan in m'n grammatica boek.
Maar volgens mij en regels in passieve zinnen moet ik nog ''er'' als subject gebruiken.
Ik begrijp het niet waarom in deze zinnen geen onderwerp staat.

Volgens mij de correcte vorm :
In dit restaurant kan er ook vegetarisch gegeten worden.
In Nederlandse restaurants en cafés mag er niet gerookt worden.

Groetjes,
Femke
Stefke
Nieuwkomer
Country of residence: Belarus
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: Russian

Re: passief

Post by Stefke »

Volgens mij zit het zo. Onpersoonlijke passieve zinnen zijn het gevolg van onovergankelijke werkwoorden. Als de actieve zin geen lijdend voorwerp heeft, kan dat niet als onderwerp gebruikt worden in de passieve zin. Zeker als de handeling centraal staat en er geen duidelijk bepaald of slechts een zeer algemeen logisch onderwerp is, is 'er' niet noodzakelijk. In praktijk wordt 'er' vaak wel gebruikt bij het hulpwerkwoord 'worden': er wordt gedanst / er wordt gepraat. Maar voor zover ik weet, zijn de zinnen die jij aanhaalt gewoon correct zonder 'er'. 100% zeker ben ik echter niet. 'Er kan in dit restaurant ook vegetarisch gegeten worden' klinkt volgens mij namelijk ook prima. Ik ben bang dat ik je geen uitsluitsel kan geven.
BrutallyFrank
Global moderator
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English
Third language: German
Fourth language: French

Re: passief

Post by BrutallyFrank »

Hoi Femke,

Ik denk dat je op zich wel gelijk hebt dat er het woord 'er' bij zou moeten staan. Maar als je dat doet, verwijst dat 'er' naar de dingen die net benoemd zijn (dit restaurant/Nederlandse restaurants en cafés). Dat maakt ze eigenlijk overbodig, maar ik geloof niet dat het fout is als je ze er toch tussenzet.

Bij de eerste zin wordt het bijvoeglijk naamwoord als zelfstandig naamwoord gebruikt. Vegetarisch --> vegetarisch voedsel.
Of dat bij de tweede zin ook het geval is, weet ik niet ... volgens mij is hier eerder sprake van een onvolledige of elliptische zin.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)

Image
Post Reply