Goededag,
Ik heb een vraagje over een zin, graag wil ik weten welke grammatica het geldt.
1) Niet alleen de leerlingen kijken uit naar het weekend, maar ook de leraar doet dat.
Waarom gebruiken wij hier geen inversie? Ik zal dan zo schrijven.
Niet alleen kijken de leerlingen uit naar het weekend, maar ook doet de leraar dat.
Alvast bedankt voor alle hulp.
Groetjes,
Lisa
Inversie of bijzin?
- BrutallyFrank
- Global moderator
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
- Third language: German
- Fourth language: French
Re: Inversie of bijzin?
Jouw zin is in eerste instantie niet slecht, maar het deel "Niet alleen kijken de leerlingen uit naar het weekend, maar" suggereert dat de leerlingen niet alleen naar het weekend uitkijken, maar ook naar iets anders. Dat volgende deel wordt in jouw zin niet beantwoordt.
"... ,maar ook doet de leraar dat" is fout qua woordvolgorde. Inhoudelijk sluit het niet aan op het vorige deel. Zou moeten zijn: "..., maar dat doet de leraar ook." Probleem is dat er dan zeker nog iets achter moet komen om uit te leggen wat het tweede ding is waar ze naar uitkijken.
Het gaat om twee dingen:
- niet alleen uitkijken naar (er is dus NOG iets waar men naar uitkijkt)
- niet alleen de leerlingen/de groep/iemand kijken/kijkt (er is dus nog IETS OF IEMAND ANDERS die naar iets uitkijkt)
Dus: inversie werkt hier niet.
"... ,maar ook doet de leraar dat" is fout qua woordvolgorde. Inhoudelijk sluit het niet aan op het vorige deel. Zou moeten zijn: "..., maar dat doet de leraar ook." Probleem is dat er dan zeker nog iets achter moet komen om uit te leggen wat het tweede ding is waar ze naar uitkijken.
Het gaat om twee dingen:
- niet alleen uitkijken naar (er is dus NOG iets waar men naar uitkijkt)
- niet alleen de leerlingen/de groep/iemand kijken/kijkt (er is dus nog IETS OF IEMAND ANDERS die naar iets uitkijkt)
Dus: inversie werkt hier niet.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)
-
- Waardevol lid
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Mandarin
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Chinese ,english, dutch
Re: Inversie of bijzin?
Dank u wel voor uw snelle antwoord.
Maar ik begrijp het nog niet goed.
Ik denk dat er hier een gerelateerd grammatica punt is dat ik niet heb geleerd.
Vroeger heb ik geleerd dat als de zin begint met een andere woord(behalve voegwoorden), moet ik dus inversie gaan gebruiken.
Mijn medecursist zegt dat het een bijzin is. Maar een bijzin is dus niet compleet, kan een geldige zin zonder hoofdzin?
Maar ik begrijp het nog niet goed.
Ik denk dat er hier een gerelateerd grammatica punt is dat ik niet heb geleerd.
Vroeger heb ik geleerd dat als de zin begint met een andere woord(behalve voegwoorden), moet ik dus inversie gaan gebruiken.
Mijn medecursist zegt dat het een bijzin is. Maar een bijzin is dus niet compleet, kan een geldige zin zonder hoofdzin?