Oké, maar ik zal de kleurencode die gebruikelijk is op dit forum niet benutten. In plaats hiervan zullen de kleuren gedeelten aangeven en het duidelijk maken over welk gedeelte ik geschreven heb. Dit lijkt me in dit geval duidelijker vanwege de behoorlijke hoeveelheid uitleg. Ik zal mijn reactie opdelen in twee posts. In het ene zal ik je vraag beantwoorden, in het andere uitleg geven over hoe je regel 1 en 2 had kunnen oplossen.
Regel 1
het is minder over zover maanden vier dan
Combinatie 1: overtreffende trap
Het woordje ‘dan’ wordt niet alleen gebruikt als tijdsbepaling, maar ook bij de overtreffende trap. Denk hier bijvoorbeeld aan groot, groter (dan), grootst. Voor een voorbeeld waar dan wél een tijdsbepaling is, kun je bij regel 3 terecht. Je kunt hier dan met minder combineren. Dan krijg je de combinatie ‘‘minder dan’’.
Combinatie 2: met betrekking tot de overtreffende trap
De overtreffende trap gebruik je als je ten minste twee dieren, mensen of voorwerpen met elkaar vergelijkt. Vaak staan deze voorwerpen/dieren/mensen duidelijk in de zin vermeld. Bijvoorbeeld:
‘‘Een villa is groter dan een gewoon rijtjeshuis.’’ Of: ‘‘Een rijtjeshuis is minder duur dan een villa.’’ Ook in regel 1 moet er iets vergeleken worden, maar het hoeft niet altijd zo te zijn dat de vergeleken dingen ook echt duidelijk in de zin vermeld staan. Dit is het geval bij tijd: je gebruikt dan het voorzetsel over of het voegwoord na.
‘‘Over minder dan [voeg hier het aantal dagen/maanden/jaren toe] is het zover.’’ Dit kun je als standaard ‘mal’ gebruiken wanneer je aan wilt geven dat iets over minder dan een aantal dagen/maanden/jaren klaar is / begint. Bijvoorbeeld:
‘‘Over minder dan een maand is het zover: de uitbreiding van de Efteling.’’
De tijdsduur is in dit geval vier maanden. We kunnen nu de volgende combinatie maken: Over minder dan vier maanden.
Combinatie 3: onderwerp en persoonsvorm
De enige mogelijke onderwerp in deze regel is het, omdat er geen woorden in deze regel staan die een onderwerp in het enkelvoud kunnen zijn. Bij de persoonsvorm is hoort een onderwerp in het enkelvoud.
Combinatie 4: het laatste woordje
Zover blijft dan nog over. Onder het kopje Combinatie 2 staat al een algemene zin waarin zover voorkomt met betrekking tot tijdsbepaling. Die algemene zin kun je hier ook gebruiken:
Over minder dan vier maanden is het zover.
De oplossing: Het is over minder dan vier maanden zover: / Over minder dan vier maanden is het zover:
Regel 2
gevraagd van waarin twee je dagen vol wordt uiterste strijd het
Combinatie 1: de genitief (tweede naamval)
We gebruiken van o.a. om bezit aan te geven. Wanneer je hierbij een persoonlijk voornaamwoord gebruikt (denk aan ik en mij) mag deze niet in de eerste naamval (onderwerp) staan. ‘’Van het’’ is dus fout, maar als hier nog een onzijdig zelfstandig naamwoord achter zou komen, dan zou deze combinatie wel juist zijn. Je hebt het volgende voorbeeld vast weleens gehoord: ‘‘van het huis’’. Wat wel kan is 'van je'.
Combinatie 2: bijwoordelijke bepaling (tijd)
De tijdsduur van een actie kun je met bijvoorbeeld het aantal dagen beschrijven. Dit is de bijwoordelijke bepaling. Het beantwoord de vraag ‘‘Hoelang?’’. De bijwoordelijke bepaling (tijd) is hier twee dagen.
Combinatie 3: Vol (van) wat?
Als je vol in een zin ziet staan, kun je je bedenken: Vol? Vol (van) wat? In dit geval kan ‘‘het’’, wat dat ook is, alleen vol zijn van strijd, maar niet zomaar strijd: uiterste strijd. Let op de uitgang -e van het bijvoeglijk naamwoord. Dit verraadt dat het zelfstandig naamwoord een de-woord is.
Combinatie 4: onderwerp en persoonsvorm
Het persoonlijk voornaamwoord het blijft over. Dit is een onderwerp en zijn bijbehorende persoonsvorm is wordt. Er blijft ook nog een voltooid deelwoord over. Dit hoort dan bij het hulpwerkwoord wordt.
Combinatie 5: het laatste woordje
Je hebt nu al de volgende combinaties: van je - twee dagen - vol uiterste strijd - het wordt gevraagd. Waarin blijft nog over. Je zou dit woord kunnen combineren met een zelfstandig naamwoord (eventueel een zelfstandig naamwoord met een telwoord en/of bijvoeglijk naamwoord). Combinatie 3 was ‘‘vol uiterste strijd’’. Dan kun je je afvragen: ‘‘Wat zit vol uiterste strijd’? Antwoord: twee dagen. Er is hier dus een verband tussen combinatie 2 en 3. De woorden die - volgens het ontleden - ook losgekoppeld mogen worden staan vermeld.
twee dagen vol uiterste strijd - het wordt gevraagd - van je - waarin. Combinaties volgens het ontleden:
twee dagen - vol uiterste strijd - het wordt - gevraagd - van je - waarin.
De oplossing: Twee dagen vol uiterste strijd waarin het van je gevraagd wordt. / Twee dagen vol uiterste strijd waarin het van je wordt gevraagd.
RAADSEL/OPDRACHT in het nederlands
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
-
- Lid
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
- Third language: German
- Fourth language: French
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Latin
-
- Lid
Re: RAADSEL/OPDRACHT in het nederlands
Hiervoor heb ik op regel 1, 2 en 4 bewust geen commentaar gegeven, want het is gewoon goed. Het is prima Nederlands en de grammatica klopt helemaal. Het enige wat ik kan doen is het geven van suggesties, zodat jij kan kiezen wat je voorkeur is.
Regel 1: Over minder dan vier maanden is het zover:
Dit zal geen Nederlander raar doen opkijken. In regel 1 zit geen enkele fout.
Regel 2: twee dagen waarin het vol uiterste strijd van je wordt gevraagd.
Dit is ook goed Nederlands. Bij tweeledige eindgroepen die bestaan uit een hulpwerkwoord en een voltooid deelwoord staat de volgorde niet volledig vast. Je mag hier het hulpwerkwoord zowel vóór, als ná het voltooid deelwoord zetten. Dit is een kwestie van voorkeur. De tweede mogelijkheid is dus ‘‘twee dagen waarin het vol uiterste strijd van je gevraagd wordt’’.
Regel 3 heb ik al behandeld.
Regel 4: Er is geen haast om deze opdrachten te starten, maar wanneer je eenmaal gestart bent met een opdracht, is haast geboden.
Qua grammatica klopt bovenstaande zin volledig. Ook de Nederlanders zeggen ''Er is geen haast, hoor.’’ We zeggen ook ‘‘Je hoeft je niet te haasten’’, maar dat is niet mogelijk met al die beperkingen van deze puzzel. Dus een Nederlander zou wel ‘‘Je hoeft je niet te haasten om deze opdrachten te starten, maar wanneer je eenmaal met een opdracht gestart bent, moet je je wel haasten.’’ zeggen. Maar het volgende mag ook: ‘‘Je hoeft je niet te gaan haasten om deze opdrachten te starten, maar wel wanneer je eenmaal aan een opdracht begonnen bent.’’ Ik heb de volgende oplossing voor regel 4 gevonden: ‘‘Geen haast is geboden om deze opdrachten te starten, maar wanneer je eenmaal met een opdracht gestart bent, is er haast.’ De combinatie ‘‘is geboden’’ wordt niet vaak gebruikt. Het maakt deze zin ook bijna poëtisch, maar in ieder geval wel wat dramatischer. Dit kan goed gebruikt worden om de aandacht van je publiek te trekken.
Regel 5 heb ik al behandeld.
Regel 1: Over minder dan vier maanden is het zover:
Dit zal geen Nederlander raar doen opkijken. In regel 1 zit geen enkele fout.
Regel 2: twee dagen waarin het vol uiterste strijd van je wordt gevraagd.
Dit is ook goed Nederlands. Bij tweeledige eindgroepen die bestaan uit een hulpwerkwoord en een voltooid deelwoord staat de volgorde niet volledig vast. Je mag hier het hulpwerkwoord zowel vóór, als ná het voltooid deelwoord zetten. Dit is een kwestie van voorkeur. De tweede mogelijkheid is dus ‘‘twee dagen waarin het vol uiterste strijd van je gevraagd wordt’’.
Regel 3 heb ik al behandeld.
Regel 4: Er is geen haast om deze opdrachten te starten, maar wanneer je eenmaal gestart bent met een opdracht, is haast geboden.
Qua grammatica klopt bovenstaande zin volledig. Ook de Nederlanders zeggen ''Er is geen haast, hoor.’’ We zeggen ook ‘‘Je hoeft je niet te haasten’’, maar dat is niet mogelijk met al die beperkingen van deze puzzel. Dus een Nederlander zou wel ‘‘Je hoeft je niet te haasten om deze opdrachten te starten, maar wanneer je eenmaal met een opdracht gestart bent, moet je je wel haasten.’’ zeggen. Maar het volgende mag ook: ‘‘Je hoeft je niet te gaan haasten om deze opdrachten te starten, maar wel wanneer je eenmaal aan een opdracht begonnen bent.’’ Ik heb de volgende oplossing voor regel 4 gevonden: ‘‘Geen haast is geboden om deze opdrachten te starten, maar wanneer je eenmaal met een opdracht gestart bent, is er haast.’ De combinatie ‘‘is geboden’’ wordt niet vaak gebruikt. Het maakt deze zin ook bijna poëtisch, maar in ieder geval wel wat dramatischer. Dit kan goed gebruikt worden om de aandacht van je publiek te trekken.
Regel 5 heb ik al behandeld.
-
- Waardevol lid
- Country of residence: Germany
- Mother tongue: German
- Third language: Dutch (Netherlands)
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: French
Hoi, beste Alessia,
Heel erg bedankt voor de uitleg. Nog een fijne dag.
Heel erg bedankt voor de uitleg. Nog een fijne dag.

-
- Lid
Graag gedaan. Jou wordt ook een fijne dag toegewenst.
-
- Nieuwkomer
Hallo allemaal,
Leuk spelletje!
Voor opgave 2 had ik echter een andere oplossing: "Twee dagen vol strijd, waarin het uiterste van je wordt gevraagd."
Deze zin loopt net iets beter dan de andere oplossingen.
Groet,
Leo
Leuk spelletje!
Voor opgave 2 had ik echter een andere oplossing: "Twee dagen vol strijd, waarin het uiterste van je wordt gevraagd."
Deze zin loopt net iets beter dan de andere oplossingen.
Groet,
Leo
-
- Lid
- Country of residence: Belgium
- Mother tongue: Dutch (Flanders)
- Second language: French
- Third language: English (Great Britain)
- Fourth language: German
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Swedish
- Over minder dan vier maanden is het zover.
- Twee dagen vol strijd waarin het uiterste van je gevraagd wordt.
- Tot dan zal je op deze pagina punten kunnen verzamelen door opdrachten te voltooien
- Er is geen haast om deze opdrachten te starten, maar haast is geboden wanneer je eenmaal gestart bent met een opdracht.
- De tijd voor de opdracht gaat lopen vanaf het moment dat je op de desbetreffende opdracht start klikt.
- Twee dagen vol strijd waarin het uiterste van je gevraagd wordt.
- Tot dan zal je op deze pagina punten kunnen verzamelen door opdrachten te voltooien
- Er is geen haast om deze opdrachten te starten, maar haast is geboden wanneer je eenmaal gestart bent met een opdracht.
- De tijd voor de opdracht gaat lopen vanaf het moment dat je op de desbetreffende opdracht start klikt.