Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
[voegwoorden]
You can use a conjunction to link words, phrases, and clauses: "I studied for weeks but I passed my exam." "Can you see anything or is it too dark?" "Tell me when you are ready to go." "He is taller than I." "He made notes while[/] the teacher was talking."
Ik heb een paar vragen over het grammatica in deze zinnen.
Bieneke wrote:Je bent een lichtend voorbeeld (shining example) voor alle PhD-studenten.
Doen de twee woorden "voorbeeld" en "voorbeelding" allebei "example" in het Nederlands beteken?
Bieneke wrote:Op het forum hebben we verschillende behulpzame Nederlandstaligen (several helpful native speakers), dus je bent van harte welkom om hier je Nederlands te oefenen. Bieneke
Waarom is het werkwoord "bent" het volgende woord na "je?" Ik dacht dat alle van de werkwoorden na een woord als "dus" moet altijd bij het eindje van een zin zijn. Is er een tijd speciaal? Ik ben in de war.
Ik heb een paar vragen over hetde grammatica in deze zinnen.
Bieneke wrote:Je bent een lichtend voorbeeld (shining example) voor alle PhD-studenten.
DoenBetekenen de twee woorden "voorbeeld" en "voorbeelding" allebei "example" in het Nederlands beteken?
Hoi Cathleen,
'Voorbeeld' is een 'example', maar 'voorbeelding' is geen Nederlands woord.
'Voorbeeldig' is wél weer een Nederlands woord. Het betekent 'exemplary'.
firefly315 wrote:
Bieneke wrote:Op het forum hebben we verschillende behulpzame Nederlandstaligen (several helpful native speakers), dus je bent van harte welkom om hier je Nederlands te oefenen. Bieneke
Waarom is het werkwoord "bent" het volgende woord na "je?" Ik dacht dat alle van de werkwoorden na een woord als "dus" moet altijd bij aan het eindje van een zin moetenzijnstaan. Is er een tijd speciaal?(<-- Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. "Is this a special case" = "Is dit een speciaal geval"; "Is this a special tense?" = "Is dit een speciale werkwoordstijd?") Ik ben in de war.
Groetjes,
Cathleen
In mijn zin gebruikte ik geen 'dus'. 'Je bent' staat hier aan het begin van een hoofdzin.
Maar je hebt wel gelijk: na 'dus' schrijven we inderdaad vaak 'ben je' in plaats van 'je bent'. 'Dus' is wel een uitzondering; soms heb je wel inversie, maar soms ook niet.
Na 'dus' volgt altijd een gevolg.
Als het gevolg een keuze is, treedt er geen inversie op. 'Dus' is hier een voegwoord (conjunction) met de betekenis 'so'. Het staat aan het begin van een nevengeschikte bijzin (co-ordinating clause).
Voorbeelden:
Het regent, dus ik trek mijn regenjas aan.
Het is al zes uur geweest, dus ik ga geen boodschappen meer doen.
Als het gevolg onvermijdelijk (inevitable) is, kan er inversie optreden. 'Dus' is hier een bijwoord (adverb) met de betekenis 'thus' (ongeveer).
Voorbeelden:
Het regent, dus worden we nat.
Het is al zes uur geweest, dus zijn de winkels gesloten.