Hallo
Hier zijn een paar vragen met mijn antwoorden. Wat vinden jullie?
OEFENING 27 Werk samen. Lees de situaties en geef antwoord op de vragen.
1 Je werkt samen met een collega. Jullie moeten snel een klus af hebben. Een andere collega komt jullie voor de tweede keer storen. Wat kun je zeggen tegen de collega die stoort?
Ik ben erg druk met deze klus. Ik moet het vandaag doen. Kun je niet me storen. Misschien Marjan kun je helpen.
2 Je collega heeft je geholpen met het schrijven van een brief. Je laat hem de brief lezen. Hij zegt: ‘Sorry, maar de brief klopt nog niet helemaal.’ Wat kun je tegen hem zeggen? Wat is een goede reactie?
Oh wat jammer! Deze brief kostte me meer dan 2 uur om te schrijven. Kan je met de brief verder helpen?
3 Je kent niet doorwerken, want je collega zit steeds tegen je te kletsen. Wat kun je tegen hem zeggen?
Hans hou je mond! Ik ben erg druk en moet concentreren.
4 Je collega zegt bijna niks. Hij kijkt verdrietig. Wat kun je tegen hem zeggen?
Gaat het niet goed Joke? Jij bent erg stil vandaag. Het is niet normaal voor jou.
5 Een collega van je kan heel goed uitleggen. Hij heeft jou iets over de computer uitgelegd. Je wilt hem een compliment geven. Wat kun je zeggen.
Bedankt. Jij bent uitstekend met de computer. Jij bent erg knap.
Is knap the correct word for meaning "Clever".
Bedankt
Shazzy
kun je me helpen? LES 2 - OEDENING 27
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
-
- Superlid
- Country of residence: United States
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
- Third language: German
- Fourth language: French
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa
Re: kun je me helpen? LES 2 - OEDENING 27
Shazzy wrote:Hallo
1 Je werkt samen met een collega. Jullie moeten snel een klus af hebben. Een andere collega komt jullie voor de tweede keer storen. Wat kun je zeggen tegen de collega die stoort?
Ikbenheb het erg druk met deze klus. Ik moet het vandaagdoenafmaken. Kom me alsjeblieft niet storenKun je niet me storen. Misschien kan Marjankunje helpen.
2 Je collega heeft je geholpen met het schrijven van een brief. Je laat hem de brief lezen. Hij zegt: ‘Sorry, maar de brief klopt nog niet helemaal.’ Wat kun je tegen hem zeggen? Wat is een goede reactie?
Oh wat jammer! Deze briefkostteheeft me meer dan 2 uur gekost om te schrijven. Kan je met de brief verder helpen?
3 Je keUnt niet doorwerken, want je collega zit steeds tegen je te kletsen. Wat kun je tegen hem zeggen?
Hans hou je mond! Ikbenheb het erg druk en moet me concentreren.
4 Je collega zegt bijna niks. Hij kijkt verdrietig. Wat kun je tegen hem zeggen?
Gaat het niet goed Joke? Jij bent erg stil vandaag. Het is niet normaal voor jou.
5 Een collega van je kan heel goed uitleggen. Hij heeft jou iets over de computer uitgelegd. Je wilt hem een compliment geven. Wat kun je zeggen.
Is knap the correct word for meaning "Clever". sure
Bedankt
Shazzy
-
- Superlid
- Country of residence: United States
- Fourth language: French
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa
maar eentjengonyama wrote:Shazzy wrote:Hallo
Ikbenheb het erg druk met deze klus. Ik moet het vandaagdoenafmaken. Kom me alsjeblieft niet storenKun je niet me storen. Misschien kan Marjankunje helpen.
Oh wat jammer! Deze briefkostteheeft me meer dan 2 uur gekost om te schrijven. Kan je met de brief verder helpen?
3 Je keUnt niet doorwerken, want je collega zit steeds tegen je te kletsen. Wat kun je tegen hem zeggen?
Hans hou je mond! Ikbenheb het erg druk en moet me concentreren.
Is knap the correct word for meaning "Clever". sure
Bedankt
Shazzy
-
- Superlid
- Country of residence: United Kingdom
- Mother tongue: English
- Second language: Dutch
Bedankt Ngonyama
Het is goed dat er is alleen een rode fout
Groetjes
Shazzy =D>
Het is goed dat er is alleen een rode fout
Groetjes
Shazzy =D>
Sorry for using the red colour.Shazzy wrote:Bedankt Ngonyama
Het is goed dat erismaar een rode fout is (zit (in de tekst)).
Groetjes
Shazzy =D>
- I've changed 'alleen' to 'maar' because you wanted to express that there were not two or three but only one present of a specific type of mistake.
- I don't know why but mistakes are "sitting" in a Dutch text.
- If you use 'zit' then there's no need for an 'er' (if you mention the place: 'de tekst') or, if you don't, the 'er' can refer to the place ('de tekst').
I'd say: 'Ik vind het heel mooi dat deze keer in mijn tekst maar een rood foutje zit.'
-
- Superlid
Bedankt Bert
We have not spoken for some time. This course is very good but changelling but that makes me think more. As charlie is doing the same course via lol we hope to share our experiences together which will be real cool.
Groetjes
Shazzy
We have not spoken for some time. This course is very good but changelling but that makes me think more. As charlie is doing the same course via lol we hope to share our experiences together which will be real cool.
Groetjes
Shazzy
- Joke
- Retired moderator
- Country of residence: Netherlands
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: too many
That's not true. With or without 'in de tekst', 'er' is necessary.Bert wrote:- If you use 'zit' then there's no need for an 'er' (if you mention the place: 'de tekst') or, if you don't, the 'er' can refer to the place ('de tekst').
You can't use 'zit', without adding 'in' or 'in de tekst', though.
So I'd say:
Het is goed dat er maar één rode fout in (de tekst) zit.
or
Het is goed dat er maar één rode fout is.
Yes, I agree with it.Joke wrote:Bert wrote: You can't use 'zit', without adding 'in' or 'in de tekst', though.
-
- Superlid
Bedankt Bert en Joke
Groetjes
Shazzy
Groetjes
Shazzy
-
- Nieuwkomer
- Country of residence: Netherlands
- Second language: Mandarin
hi shazzy,
i find all these exercises that u are doing very helpful to my NT2 examen. Could you let me know which site or book you got them from so i can do the exercises too?
thank you very much
i find all these exercises that u are doing very helpful to my NT2 examen. Could you let me know which site or book you got them from so i can do the exercises too?
thank you very much