Tekst vertalen

Een hoekje voor absolute beginners. Hier schrijf je alleen eenvoudige zinnen en over eenvoudige onderwerpen / A corner for absolute beginners. Here, you only write simple phrases and about simple topics.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Crecker
Superlid
Country of residence: Italy
Mother tongue: Italian
Second language: English

Tekst vertalen

Post by Crecker »

Hallo idereen!

Vandaag heb ik een vertaling voor jullie om te corrigeren! Ik had dit lang geleden al vertaald. Ben ik verbeterd of nee?
Welke taal spreek je?

Als je naar een nieuwe stad verhuist, ook als die in dezelfde regio waar je woont zit, forceert het je een nieuwe sprekenmanier te leren kennen. Ik kom uit de regio Abruzzo en ik woon een paar maanden in Bologna en ik ben nu aan het proberen om hoe ze hier spreken te adapteren: ja, ze spreken niet normaal!

Soorten studenten
Hier kun je drie soorten studenten vinden:
1. de radicale: ze zijn aan hun eigene plaatsen heel gebonden en ze willen hun dialect niet veranderen, totdat ze aan het donkere gezag overgeven;
2. de neutrale: ze vinden de nieuwe sprekenmanier leuk en ze proberen het te leren;
3. de revolutionaire: soms vergeten ze waar ze uit komen maar ze herinneren het uiteindelijk.

Ik weet niet precies tot welke categorie behoor ik, misschien tussen de neutrale en de revolutionaire (meer de revolutionarie, denk ik).

Confusie met medeklinkers
Dit is hoe Bolognese mensen praten: je kunt wel een confusie horen met het gebruiken van de letters "s" en "z". De eerste klinkt zoals een "sh" en de tweede klinkt zoals een "z" (en je moet heel aandachtig zijn om ze te onderscheiden). De simpele zin "Oggi sono stato in via Zamboni" ["Vandaag was ik in via Zamboni"] komt dus naar "Oggi shono shtato in via Samboni" veranderd.

Hoe spreek je?
Nu ga je analyseren hoe ze "Open de deur" zeggen: dat mag je simpel vinden maar het is wel niet. Als je een Bolognese vriend hebt, als je Bolognese vriend naar je huis komt, als je Bolognese vriend op de intercom ringt, zou hij "Dammi il tiro" ["Geef me de trek"] zeggen. Wat betekent het? "Open de deur": in het oude Bologna moest je een koord trekken om de deur te openen.

Dialect, dialect, dialect
Laatst maar niet het minst: je kunt woorden vinden dat je nooit hebt gehoord. "Immondizia" ["vuilnis"] wordt "rusco", maar dit is de slechtste ding niet! "Soccia" of "socc'mel", die "succhiamelo" ["zuig het"] in het Italiaans bedoelt, is de top! Dat zou een beetje vulgair kunnen klinken maar dat betekent niet wat je denkt! "Socc'mel" betekent "Verdomme". Als je me niet gelooft, ga naar de Wikipediapagina!
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
En vlug, voor de laatste bus...
Teodor
Superlid
Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)
Second language: Serbo-Croatian
Third language: French
Fourth language: English

Re: Tekst vertalen

Post by Teodor »

Crecker wrote:Hallo idereen!

Vandaag heb ik een vertaling voor jullie om te corrigeren! Ik had dit lang geleden al vertaald. Ben ik verbeterd of nee?
Ja, dat denk ik wel :)
Welke taal spreek je?

Als je naar een nieuwe stad verhuist, ook als die in dezelfde regio waar je woont zit ligt, (forceert) dwingt het je een nieuwe (sprekenmanier) manier op te spreken te leren kennen. Ik kom uit de regio (Abruzzo) Abruzzen en ik woon een paar maanden in Bologna en ik ben nu aan het proberen om hoe ze hier spreken te adapterenover te nemen: ja, ze spreken niet normaal!

Soorten studenten
Hier kun je drie soorten studenten vinden:
1. de radicale: ze zijn aan hun eigene plaatsen heel gebonden aan hun eigen plaats (beter: streek) en ze willen hun dialect niet veranderen, totdat ze zich aan het donkere gezag overgeven;
2. de neutrale: ze vinden de nieuwe sprekenmanier manier om te spreken leuk en ze proberen het te leren;
3. de revolutionaire: soms vergeten ze waar ze uit vandaan komen maar ze herinneren het zich uiteindelijk.

Ik weet niet precies tot welke categorie behoor ik, misschien tussen de neutrale en de revolutionaire (meer de revolutionare, denk ik).

(Confusie) Verwarring met medeklinkers
Dit is hoe Bolognese mensen praten: je kunt wel een confusie horen met het gebruiken van de letters "s" en "z". De eerste klinkt zoals een "sh" 'sj' en de tweede klinkt zoals een "z" (en je moet heel aandachtig zijn om ze te onderscheiden). De simpele zin "Oggi sono stato in via Zamboni" ["Vandaag was ik in via Zamboni"] komt dus naar "Oggi shono shtato in via Samboni" veranderd.

Hoe spreek je?
Nu ga je analyseren hoe ze "Open de deur" zeggen: dat mag je simpel vinden maar het is wel niet. Als je een Bolognese vriend hebt, als je Bolognese vriend naar je huis komt, als je Bolognese vriend op de intercom ringt, zou hij "Dammi il tiro" ["Geef me de trek"] zeggen. Wat betekent het? "Open de deur": in het oude Bologna moest je een koord trekken om de deur te openen.

Dialect, dialect, dialect
Laatst maar niet het minst: je kunt woorden vinden dat je nooit hebt gehoord. "Immondizia" ["vuilnis"] wordt "rusco", maar dit is (de het slechtste ding) het ergste niet! "Soccia" of "socc'mel", die wat "succhiamelo" ["zuig het"] in het Italiaans bedoelt betekent, is de top! Dat zou een beetje vulgair kunnen klinken maar dat betekent niet wat je denkt! "Socc'mel" betekent "Verdomme". Als je me niet gelooft, ga naar de Wikipediapagina!
[/quote]

De meeste fouten die je maakt zijn vrij 'idiomatisch'. Daarmee bedoel ik dat het om dingen gaat, die we gewoon op een bepaalde manier zeggen, zonder dat daar echt een dwingende grammaticale regel aan de basis van ligt:
zit -> ligt: Men zegt van steden dat ze in een bepaald land of een bepaalde streek liggen.
forceren -> dwingen: 'Forceren' klinkt naar mijn gevoel te 'sterk'.
(Abruzzo) Abruzzen: In het Nederlands kennen we de vorm 'Abruzzen' (meervoud). Het is wel zo dat we in het Nederlands voor veel plaatsen steeds vaker de oorspronkelijke vorm gebruiken. Zo hoor je bv. ook steeds vaker 'Firenze' in plaats van 'Florence'. Aangezien de Abruzzen hier niet zo heel bekend zijn, denk ik dat niet veel mensen zouden opmerken wanneer je 'Abruzzo' zegt.
(Confusie) Verwarring; 'Confusie' is geen alledaags woord. Hoogstens zal het misschien in een wetenschappelijke tekst gebruikt worden.

Dat van 'het donkere gezag' klinkt wel heel... literair. 'De duistere verleiding'?
EDIT: Ik heb even ngoyama's oude verbetering nagelezen, en daar zie ik dat ze het vertaalt als "tenzij ze er door de duivel toe gedwongen worden". Ik dacht dat je wou zeggen dat ze hun aanpassing zo lang mogelijk uitstelden, tot ze zich uiteindelijk gewonnen gaven (= dat ze 'capituleerden'), maar als het betekent dat ze altijd op hun oude manier spreken behalve af en toe wanneer het niet anders kan, dan is ngoyama's verbetering inderdaad beter.
Crecker
Superlid

Post by Crecker »

Oké! Dank u wel voor je hulp, Teodor! Nu heb ik een paar vragen...

1. Waarom is het vandaan en geen uit?
2. Waarom is het wat en geen die in de laatste alinea?
3. Hoe kan ik de wederkerend werkwoorden onderscheiden? Is er een online woordenboek dat dat me zegt?

Mijn grootste probleem is dat ik een arme woordenschat heb, ik moet dus naar woorden op een dictionaire opzoeken... Dat maakt me triest omdat ik niet weet hoe ik meer woorden kan leren. :(

Hoe dan ook, nogmaals bedankt!
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Teodor
Superlid

Post by Teodor »

Goede vragen, eigenlijk! En zoals alle goede vragen, zijn die moeilijk te beantwoorden ;)
Crecker wrote:Oké! Dank u wel voor je hulp, Teodor! Nu heb ik een paar vragen...

1. Waarom is het vandaan en geen uit?
Het klopt dat we zeggen dat iemand uit Italië/China/Parijs... komt, maar vreemd genoeg vragen we niet "waar iemand uit komt" (maar wel bv.: "Uit welk land ben jij afkomstig?"). Althans, volgens mijn taalgevoel klinkt dat vreemd. Waaruit? kan bijvoorbeeld beantwoord worden met "Uit die doos.", of "Uit water." (op de vraag: "Waaruit bestaat het grootste deel van het menselijke lichaam?")
maar niet "Uit dat land/die stad."

Maar misschien denken andere moedertaalsprekers er anders over. Nu maak je me onzeker? ;)
2. Waarom is het wat en geen die in de laatste alinea?
Omdat je een woord aanhaalt ('citeert'). Net zoals we ook 'wat' gebruiken wanneer we hele zinnen citeren: "Hij zei "Dammi il tiro", wat "Open de deur!" betekent.")

Er zijn nog een aantal gevallen waarin we 'wat' in plaats van 'dat' gebruiken. Hier vind je een overzicht.
3. Hoe kan ik de wederkerend werkwoorden onderscheiden? Is er een online woordenboek dat dat me zegt?
Hmmm... Het probleem is, dat veel woorden alleen afhankelijk van de context een wederkerend voornaamwoord krijgen, en die worden dan vaak niet vermeld in de kleinere woordenboeken.

Bijvoorbeeld, wanneer je op vandale.nl 'vergissen' intikt, krijg je meteen het woord 'zich vergissen' te zien, omdat dit werkwoord altijd met een wederkerend voornaamwoord wordt gebruikt. Maar wanneer je 'wassen' intikt, krijg je geen 'zich wassen' te zien, omdat je ook iemand anders kunt wassen: "Hij wast zich. / Hij wast het kind.") In zulke gevallen moet je nadenken, maar op zich is het logisch: wanneer onderwerp en lijdend voorwerp hetzelfde zijn, gebruik je het wederkerend voornaamwoord.

Vandale.nl geeft zo voor 'herinneren' het volgende resultaat:
her·in·ne·ren (herinnerde, heeft herinnerd) 1in het geheugen terugroepen: iem. (aan) iets herinneren; zich iets herinneren
Er zijn maar een aantal gevallen waarin je steeds een wederkerend voornaamwoord hebt. 'Zich vergissen' is daar waarschijnlijk het belangrijkste voorbeeld van: je kunt niet *"iemand anders vergissen". Ik begrijp dat dit moeilijk is, want in andere talen kan dit soms wel. In het Frans zegt men "se tromper" (zich vergissen -> wederkerend voornaamwoord), maar je kunt ook zeggen "tromper quelqu'un" (iemand bedriegen). Ik ken geen Italiaans, maar ik kan me voorstellen dat dit in die taal ook zo is, aangezien het ook een Romaanse taal is.

Het goede nieuws is dat er niet veel werkwoorden met een verplicht wederkerend voornaamwoord zijn. In de Algemene Nederlandse Spraakkunst staat een volledig overzicht, maar enkele (zoals "zich vermeien") zijn heel erg ouderwets of gebonden aan een heel specifieke context.

Voor de andere moet je de regel toepassen: als onderwerp en lijdend voorwerp gelijk zijn, gebruik je het wederkerend voornaamwoord. Jammer genoeg vermelden niet alle woordenboeken of een werkwoord transitief is of niet.
Mijn grootste probleem is dat ik een arme woordenschat heb, ik moet dus naar woorden op (een dictionaire) in een woordenboek opzoeken... Dat maakt me triest omdat ik niet weet hoe ik meer woorden kan leren. :(
Geen zorgen, dat is normaal. Het is een cliché, maar om je woordenschat te vergroten, moet je én veel lezen én veel spreken/schrijven (want anders blijft het bij een passieve kennis). Ik heb het meegemaakt toen ik Servo-Kroatisch begon te leren: ik kon al vrij snel teksten verstaan, maar kon de woorden die ik kende niet spontaan gebruiken, bij gebrek aan oefening. Maar dat komt wel, zeer geleidelijk.

('Dictionaire' wordt volgens mij alleen gebruikt door baronessen en Brusselaars ;)

We zeggen wel "naar iets zoeken" ("iets zoeken" mag ook), maar met "opzoeken" gebruiken we geen "naar". In een woordenboek is het steeds "opzoeken", dus dat was al heel goed!)
Crecker
Superlid

Post by Crecker »

Dank u, Teodor! Uw post is heel nuttig!
Nu heb ik gerealiseerd dat "herinneren" en "overgeven" ook wederkerende werkwoorden in het Italiaans zijn.
(This last sentence that I've written sounds weird to me...)
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert »

Crecker wrote:Dank u, Teodor! Uw post is heel nuttig!
Nu heb ik me gerealiseerd dat (...)
Nu heb ik me gerealiseerd dat in het Italiaans zowel herinneren als overgeven wederkerende werkwoorden zijn.
Crecker
Superlid

Post by Crecker »

Ehm... Ja, dank u Bert! :P "realizeren" is geen wederkerend werkwoord in het Italiaans...
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Bert
Superlid
Mother tongue: Hungarian

Post by Bert »

Crecker wrote:Ehm... Ja, dank u Bert! :P "realiseren" is geen wederkerend werkwoord in het Italiaans...
Teodor
Superlid

Post by Teodor »

Ik vermoed dat we 'zich realiseren' hebben overgenomen uit het Frans, waar 'se réaliser' ook reflexief is.

Noteer dat 'realiseren' geen wederkerend voornaamwoord krijgt wanneer het 'verwezenlijken' betekent ("hij heeft een belangrijk project gerealiseerd").
Crecker
Superlid

Post by Crecker »

Dank jullie zóóóó wel! Ik heb veel dingen geleerd! :)
ImageImage
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Geef me een kus,
Post Reply