Hoe kan ik beter luisteren?

Een hoekje voor absolute beginners. Hier schrijf je alleen eenvoudige zinnen en over eenvoudige onderwerpen / A corner for absolute beginners. Here, you only write simple phrases and about simple topics.
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
Post Reply
inbox
Lid
Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Indonesian
Second language: English
Third language: Dutch

Hoe kan ik beter luisteren?

Post by inbox »

Hallo,
Ik vind het erg moeilijk om goed luisteren. Ik begrijp beter door lezen of chatten maar luisteren is moeilijk voor mij. Heeft iedereen idee hoe kan ik dit beter maken? :o

Maar als men langzaam praat dan kan ik beter begrijpen. En helaas spreek ik elke dag alleen Engels omdat in mijn kantoor we meer buitenlanders dan Nederlanders hebben. :cry: Niemand wilt NL leren en iedereen denkt dat Engels altijd genoeg is.

Dank u wel!
ngonyama
Superlid
Country of residence: United States
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Third language: German
Fourth language: French
Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa

Re: Hoe kan ik beter luisteren?

Post by ngonyama »

Ten eerste mijn bewondering en dank je wel onze taal wilt leren. Terimah kassih.

Ten tweede is dit een probleem waar ik ook niet een echte oplossing voor heb. Je kunt natuurlijk naar WikiWoordenboek gaan waar vrijwel ieder woord een uitspraakbestand heeft, maar dat zijn losse woorden. Ik heb geprobeerd op en.wikibooks.org in mn boek Dutch wat langere teksten op te nemen. Misscien heb je daar iets aan. De Nederlandse Wikipedia heeft bij sommige artikelen een gesproken versie, dan kun je dus meelezen. Er zijn op Youtube ettelijke videos met lessen maar ik weet niet hoe geschikt dat is.

Als je inNederland zit kun je natuurlijk ook lid worden van een of andere club waar je meer in aanraking komt met mensen dieNederlands spreken

Een andere mogelijkheid is tv, vooral kinderprogramma's, die zijn vaak wat eenvoudiger van taal.
inbox
Lid

Post by inbox »

ngonyama wrote:Ten eerste mijn bewondering en dank je wel onze taal wilt leren. Terimah kassih.

Ten tweede is dit een probleem waar ik ook niet een echte oplossing voor heb. Je kunt natuurlijk naar WikiWoordenboek gaan waar vrijwel ieder woord een uitspraakbestand heeft, maar dat zijn losse woorden. Ik heb geprobeerd op en.wikibooks.org in mn boek Dutch wat langere teksten op te nemen. Misscien heb je daar iets aan. De Nederlandse Wikipedia heeft bij sommige artikelen een gesproken versie, dan kun je dus meelezen. Er zijn op Youtube ettelijke videos met lessen maar ik weet niet hoe geschikt dat is.

Als je inNederland zit kun je natuurlijk ook lid worden van een of andere club waar je meer in aanraking komt met mensen dieNederlands spreken

Een andere mogelijkheid is tv, vooral kinderprogramma's, die zijn vaak wat eenvoudiger van taal.
Terima kasih kembali ngonyama :D
Ben nu in NL dus ik moet NL leren praten :-o . Kan met Engels maar dat is niet altijd een goede oplossing. :o

De probleem dat ik heb met Nederlanders is dat ze te snel praten. Ik ben nu een lid in een badmintonclub met veel Nederlanders ook. Soms begrijp ik ze heel goed en soms heb ik geen idee wat ze praten.

Kinderprogramma's zijn heel goed :D vooral Nijntje 8)
adelcia

Post by adelcia »

En hoeveel woorden de mens moet kennen, om hij of zij iets kunnen te luisteren?
ik ken rond 1050 woorden en begrijp ik heel weinig. Zoveel weinig dat ik geen idee heb, waarover iets is.
Maar ik schrijf hetzelfde.
Als iemand langzamer en duidelijker spreekt, dan kan ik beter begrijpen.
Ik hoor graag bijvoorbeeld die
[lessen]https://www.youtube.com/user/WoordvoorWoordAC[]
en hoor ik graag deze les weer en weer vanwege ik begrijp bijna alles.
En begrijpen bijna alles is voor mij belangrijkst, als ik goed wil reageren.
inbox
Lid

Post by inbox »

adelcia wrote:En hoeveel woorden de mens moet kennen, om hij of zij iets kunnen te luisteren?
ik ken rond 1050 woorden en begrijp ik heel weinig. Zoveel weinig dat ik geen idee heb, waarover iets is.
Maar ik schrijf hetzelfde.
Als iemand langzamer en duidelijker spreekt, dan kan ik beter begrijpen.
Ik hoor graag bijvoorbeeld die
[lessen]https://www.youtube.com/user/WoordvoorWoordAC[]
en hoor ik graag deze les weer en weer vanwege ik begrijp bijna alles.
En begrijpen bijna alles is voor mij belangrijkst, als ik goed wil reageren.
Hahaha, ja die mevrouw praat erg langzaam. Heb die videos al gezien. Ze zijn goede videos :-o
Post Reply