NOS heeft reeds aandacht naar scheefhuurders en scheefwonen. Wat zou een goede (Engelse) vertaling voor deze termen zijn? Ik snap wel de hoofdlijn achter deze actueel nieuws, maar niet de beste vertaling en
ze standen neit in mijn (veroudered) woordenboek (geen verrassing). Volgens mij, is het misschien "cheat rentals" or "cheat living" maar deze zijn onvoldoende, ten minste want ze zijn vaak ondoelbewust...
Hier vinden men een voorbeeld: http://nos.nl/artikel/2067689-een-promo ... urder.html
Met vriendelijke groeten
steerrenstelsel
Beste vertaling van 'scheefhuurder' of 'scheefwonen'
Forum rules
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
When correcting Dutch texts, (most) vraagbaken use a colour code to distinguish between different types of mistakes. See also: viewtopic.php?f=3&t=753&p=5506#p5506
-
- Lid
- Country of residence: United States
- Mother tongue: English (United States)
- Second language: Dutch
- BrutallyFrank
- Global moderator
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
- Third language: German
- Fourth language: French
Re: Beste vertaling van 'scheefhuurder' of 'scheefwonen'
Dat is een heel goede vraag. Scheefhuren/scheefwonen is een term die relatief nieuw is. Ik denk dat de term ´scheve verhoudingen' aan de basis ligt. Scheef of ongelijk refereert aan de inkomens versus huur/woonkosten.
In dit geval gaat het om woningen die, qua woonkosten, te laag zijn in verhouding tot het inkomen van de mensen die er wonen. Tenminste, dat is het uitgangspunt. Mensen die in die woningen wonen, verdienen 'te veel'. Daardoor wordt de markt voor woningen (huur of koop) te veel bezet door mensen die kunnen doorstromen naar een andere (duurdere) woning. Mensen die minder verdienen en zich minder kunnen veroorloven, hebben dan minder kans op een woning.
Op zich zou dat niet zoveel uitmaken, maar de woningmarkt wordt aan de 'onderkant' vooral aangevuld door mensen die weinig of geen kans hebben op een eigen woning. Dus de vraag is daar te hoog ten opzichte van het aanbod.
Het scheve zit dus in de verhoudingen qua inkomen en kosten van een woning.
In dit geval gaat het om woningen die, qua woonkosten, te laag zijn in verhouding tot het inkomen van de mensen die er wonen. Tenminste, dat is het uitgangspunt. Mensen die in die woningen wonen, verdienen 'te veel'. Daardoor wordt de markt voor woningen (huur of koop) te veel bezet door mensen die kunnen doorstromen naar een andere (duurdere) woning. Mensen die minder verdienen en zich minder kunnen veroorloven, hebben dan minder kans op een woning.
Op zich zou dat niet zoveel uitmaken, maar de woningmarkt wordt aan de 'onderkant' vooral aangevuld door mensen die weinig of geen kans hebben op een eigen woning. Dus de vraag is daar te hoog ten opzichte van het aanbod.
Het scheve zit dus in de verhoudingen qua inkomen en kosten van een woning.
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)
-
- Lid
- Country of residence: United States
- Mother tongue: English (United States)
- Second language: Dutch
Djw! Heb je een goede vertalling naar Engels?
- BrutallyFrank
- Global moderator
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
- Third language: German
- Fourth language: French
Ik denk niet dat er een woord voor bestaat. De beste vertaling die ik kan vinden: "skewed income-to-rent ratio".
"Moenie worrie nie, alles sal reg kom" (maar hy het nie gesê wanneer nie!)
-
- Nieuwkomer
- Mother tongue: English
in Engeland de probleem is te weinig betaalbare woningen, verhuurders rekenen te veel, de mensen zijn niet de probleem, dus de idee 'scheefwonen' is moeilijk te begrijpen