Ik heb een kleine vraag over de scheidbaar werkwoord opletten:
Laten we eens kijken naar het geval van overstekken. Een goede zin is, bijvoorbeld: "Jij hoeft niet de straat over te steken".
Aan de andere kant, met opletten en in een ander voorbeeld: "Jij hoeft niet op die zin te letten". Waarom, in deze situation, is het niet mogelijk om te zeggen: "Jij hoeft niet die zin op te letten", zoals in het geval van overstekken en andere scheidbare werkwoorden?
Dank jullie wel voor jouw hulp.
Vraag over opletten
-
- Superlid
- Country of residence: United States
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
- Third language: German
- Fourth language: French
- Fifth, sixth, seventh, ..., languages: Russisch, Xhosa
Re: Vraag over opletten
msilva89 wrote: ↑Thu Aug 23, 2018 10:34 am Ik heb een kleine vraag over de scheidbaar werkwoord opletten:
Laten we eens kijken naar het geval van overstekken. Een goede zin is, bijvoorbeld: "Jij hoeft niet de straat over te steken".
Ik zeg liever: Jij hoeft de straat niet over te steken
Aan de andere kant, met opletten en in een ander voorbeeld: "Jij hoeft niet op die zin te letten". Waarom, in deze situation, is het niet mogelijk om te zeggen: "Jij hoeft niet die zin op te letten", zoals in het geval van overstekken en andere scheidbare werkwoorden?
Omdat je in dit voorbeeld niet het scheidbare werkwoord [opletten], maar het basiswerkwoord [letten] gebruikt. Letten wordt gevolgd door een voorzetselvoorwerp met het voorzetsel op: [letten] + [op die zin]. Het woord op is hier dus een prepositie, niet het scheidbare voorvoegsel van [opletten]
Als je een voorbeeld met opletten wilt:
"Je hoeft op school niet op te letten. --> Hier is "op te letten" de uitgebreide infinitief van het scheidbare ww opletten. Het eerste op van [op school] is een voorzetsel. Het tweede op van [op te letten] is een bijwoord.
Dank jullie wel voor jouw hulp.